Elliott Erwitt şi conservarea fotografiilor color
Elliott Erwitt, unul dintre clasicii fotografiei alb-negru, şi-a lansat anul trecut în septembrie cartea de fotografie color intitulată “Kolor”.
Legat de interacţiunea sa cu lideri şi persoane faimoase, Elliott spune: “Am avut privilegiul de a fotografia persoane ca Che Guevara sau președintele Kennedy, dar eu eram acolo pentru a face fotografiile. Unii lideri sunt plăcuţi, alţii nu. Nu m-a afectat. Sunt doar oameni. Faptul că sunt faimoşi nu mă priveşte. Pur şi simplu îmi făceam treaba.”
“Mi-a plăcut mereu să călătoresc şi să observ oameni. Saint Tropez, în anii 1970, precum și astăzi, era un loc de întâlnire pentru oameni frumoşi. Gunther Sachs m-a invitat în casa lui, unde l-am fotografiat jucând șah la tabla lui supradimensionată. Imaginea cu Gunther și prietena lui rezumă stilul de viață din Saint Tropez.” Fotografia apare în Kolor și este o incursiune în cultura celor foarte bogati.
Una din imaginile sale iconice, “California Kiss”, a fost tipărită abia la 25 de ani după ce a fost facută. Este un moment magic surprins în oglinda retrovizoare a unei mașini parcate lângă plaja Pacific Palisades în 1955. Cuplu din Sărutul este încadrat de oglinda circulară, care şi ea este încadrată de un apus de soare cu o textură unică.
“Am început să fac fotografii în adolescenţă. Am trecut la un aparat de fotografiat Rollei relativ devreme. Următorul meu pas a fost un Leica, dar a durat ceva până am ajuns acolo. În acel moment, banii din fotografia profesională veneau din joburi mărunte. “Nu a fost un drum ușor, ci mai degrabă unul marcat de precizie și muncă grea.”
Echipamentul s-a schimbat în timp, dar valorile lui Erwitt au rămas aceleaşi.
“Nu am folosit niciodată o unitate cu motor. Nu cred în ele. Provocarea e în a captura momentul potrivit. De cele mai multe ori folosirea unui motor risipeşte timpul.”
Chiar și cu tehnologia de azi, Elliott nu utilizează unitatea de motor cu care ceilalți s-au obisnuit. “Folosesc camera foto digitală destul de asemănător cu felul în care am început cu primul aparat. Anticipez fotografia pe care vreau să o fac şi mă pregătesc pentru asta.”
Alte imagini ale sale au devenit iconice datorită circumstanţelor. “În timp ce fotografiam distribuţia din filmul “The Misfits”, am planificat un portret de grup, care îi includea pe Montgomery Clift, Clark Gable şi Marilyn Monroe. Marilyn a întârziat, dar odată ce s-au strâns toţi, totul a decurs foarte profesional. La timpul respectiv era doar un alt film şi un alt portret.” Însă până în 1966 toţi cei trei muriseră. “Uneori o fotografie devine mai mult decât o fotografie datorită subiectului.”
Conservarea fotografiilor color
Fotografia din “The Misfits” face parte din noua carte a lui Erwitt, intitulată Kolor, care include peste 448 de pagini cu fotografii realizate în peste 50 de ani de carieră. “Din fericire am convertit toate fotografiile în format digital. În timp ce imaginile originale Kodachrome încă arată bine şi au îmbătrânit cu succes, celelalte s-au deteriorat considerabil şi necesită restaurare intensă. Sunt acum păstrate electronic.”
“EIZO ColorEdge CG246 oferă un instrument minunat pentru a analiza acuratețea imaginii atât în timpul procesului de restaurare, cat și după aceea. Aceste imagini ar fi devenit doar o amintire, dacă nu le-am fi scanat și corectat la acest stadiu avansat. Corecția exactă depinde de precizia extremă la monitorul computerului. ”
“Imi place sa lucrez în camera obscură la fotografia alb-negru, dar EIZO a devenit o componentă esenţială în lucrul nostru cu culoarea. Fotografia tradiţională e relativ directă. Cu expunerea corectă si procesare, poţi să vezi rezultatele în negativ şi să faci o mărire potrivită.”