• Despre noi
  • Cursuri
    Curs foto acreditat-online-01 octombrie-03 decembrie 2025

    Curs foto acreditat-online-01 octombrie-03 decembrie 2025

    2.800lei 2.500lei
    Vezi detalii

    Cursuri Online

    Vezi toate cursurile

    Cursuri Offline

    Vezi toate cursurile
  • Biblioteca virtuala
  • Evenimente
  • Traineri
  • Contact
    Ai întrebări?

    (021) 270 00 50
    academia@f64studio.ro

    Cart

    0
    Academia F64
    • Despre noi
    • Cursuri
      Curs foto acreditat-online-01 octombrie-03 decembrie 2025

      Curs foto acreditat-online-01 octombrie-03 decembrie 2025

      2.800lei 2.500lei
      Vezi detalii

      Cursuri Online

      Vezi toate cursurile

      Cursuri Offline

      Vezi toate cursurile
    • Biblioteca virtuala
    • Evenimente
    • Traineri
    • Contact

      FOTO

      • Acasă
      • Blog
      • FOTO
      • 7 Nu-uri pe care un fotograf trebuie să le rostească

      7 Nu-uri pe care un fotograf trebuie să le rostească

      • Postat de fabianbalint
      • Categorii FOTO, Pasonionati-foto delight, Pro - foto delight, Pro - wedding & events delight, Tutoriale
      • Data 25 martie 2014
      • Comentarii 39 comentarii

      Ştim cu toţii că fotografia e artă, în primul şi primul rând. Bun, aşa e. Există însă anumite aspecte…mai sensibile, ca de exemplu monetizarea fotografiei.

      Fotografia de produs, fotografia de nuntă, fotografia de eveniment etc pot fi monetizate şi asta nu este ceva ce trebuie rostit mai încet, cu o oarecare jenă. Un fotograf îşi oferă serviciile şi e absolut normal să fie recompensat pentru asta. Problema apare când unii…consideră că nu ar trebui să se grăbească…”lasă că sunt artişti, domnule, se descurcă ei!”

      George Nicolae ne prezintă acele NU-uri absolut esenţiale pentru un fotograf care se confruntă zilnic cu probleme legate de monetizarea muncii sale. 

      “Cel mai greu lucru în România zilelor noastre este să spui NU. De ce? Pentru că atunci urmează inevitabil întrebarea ‘De ce?’.

      Greutatea unei situaţii în care trebuie să explici de ce nu vrei să-i împrumuţi unui prieten bani, de ce nu vrei să-i dai unei rude maşina sau de ce nu vrei să pozezi pisica nu ştiu cui, deşi e simpatică şi haioasă, iar el e un tip cu multe relaţii şi ar putea să te ajute, te face uneori să nu poţi spune NU. Dar cu ceva exerciţiu se poate.

      Iată cele mai frecvente întrebări adresate unui posibil fotograf la care e musai să se răspundă negativ.

      #1 Îmi poţi face un discount? Vom mai avea şi alte proiecte împreună.

      Nu. Preţul corect e X. Poate la următoarele proiecte vei putea face un discount. Dar de cele mai multe ori un discount dat acum îl va face pe client să nu mai revină lăsându-i senzaţia că te-a fentat. Dacă discount-ul se acordă proiectului viitor va şti că la tine obţine un preţ bun.

      #2 Vreau toate imaginile. Dar toate. Uite, am laptop-ul şi varsă-le din aparat direct.

      Nu. În primul rând pentru că nu lucrezi la cantitate, ci la calitate. Imaginea finală se obţine dintr-un lung şir de probe şi teste şi tu ştii exact în care din ele lumina e cea mai bună, unghiul e potrivit şi subiectul expresiv. Tu alegi fotografiile ce te vor reprezenta mai departe, iar astea în mod sigur sunt puţine dar foarte bune.

      #3 Nu mă interesează prelucrarea. Da-mi fotografiile aşa cum sunt.

      Nu. Geneza unei imagini nu se termină odată cu declanşarea. În funcţie de destinaţia sa fiecare fotografie necesită o minimă post procesare, corectarea unor tonuri, o temperatura de culoare corectă, mă rog, lista poate fi mai lungă sau mai scurtă. Nu numai că imaginile vor fi ‘brute’, dar e de datoria orcarui fotograf să-şi termine treaba şi nu doar să apese haotic pe declanşator.

      #4 Totul va fi gata într-o ora, nu?

      Nu. Lucrurile făcute sub presiune nu aduc avantaje nimănui. E infinit mai avantajos să poţi oferi o fotografie bună decât una repede şi proastă. Un polaroid poate face oricine, dar un fotograf face ceva mai mult de atât.

      #5 Am o idee. Tu te bagi cu fotografia şi la sfârşit împărţim veniturile.

      Nu. Dacă tu nu crezi în ideea ta suficient de mult pentru a ţi-o finanţa de ce ar crede altcineva? Fotografii au perioda lor de entuziasm şi romantism dar de la un moment dat încolo descoperă că obiectivele costă, filtrele la fel, aparatele nu se dau decât pe bani, iar Canon sau Nikon nu pot fi convinse să ţi le dea pe principiul că ai o idee şi când faci bani le vei plăti şi lor..

      #6 Ai messenger?

      Nu. E de preferat muncă în linişte fără să fie nevoie că între un Levels şi un Curves să răspunzi la diferite întrebări legate de tipografie, dpi, profile de culoare sau câte imagini crezi tu că ar încăpea într-un anumit număr de pagini.

      #7 Vreau şi eu imaginile mari, trebuie să ajung cu ele la tipografie acum. Vorbim de plată după.

      Nu. Dacă nu e un client cu care ai mai lucrat de cel puţin 3 ori atunci imaginile finale nu vor fi livrate decât după achitarea sumei convenite. Sigur pe net pot fi puse sau trimise pe mail fotografii mici cu watermark pe ele pentru a putea demonstra calitatea finală a imaginilor dar atât. Nu jigneşti pe nimeni. În viaţă lucurile trebuie să fie fair. Tu ţi-ai terminat treaba e normal ca şi celălalt partener al colaborării să-şi îndeplinească sarcinile.

      Da! Cel mai important lucru e pasiunea. Fă lucrurile cu tot sufletul, ia-te la întrecere cu tine, sari peste propriile stachete şi depăşeşte-ţi proprile ‘recorduri’. Scopul e să realizezi imagini de care să fii mândru, nu doar să faci bani pentru că mai devreme sau mai târziu vor ajunge să conteze pentru tine mai mult decât fotografiile. Nimic nu e mai edenic ca un fotograf în călătoria lui.”

      Articol de George Nicolae.

       

      • Acțiune:
      autor avatar
      fabianbalint

      Postarea anterioară

      Panasonic lansează LEICA DG SUMMILUX, noul obiectiv F1.7 High Speed 15mm
      25 martie 2014

      Următoarea postare

      Scurte interviuri cu doamnele şi domnişoarele din F64: Ana Maria Ilie
      26 martie 2014

      Alte recomandări pentru tine

      demo_image
      Ce trebuie să știi dacă te îndrăgostești de un fotograf
      3 februarie, 2020
      demo_image
      Vezi ce îți rezervă astrele de Ziua Internațională a Fotografiei
      17 august, 2019
      demo_image
      Review Olympus M.Zuiko Digital 25mm
      12 aprilie, 2017

        39 comentarii

      1. Merlin
        25 martie 2014
        Răspunde

        Corect!

      2. SRN
        25 martie 2014
        Răspunde

        interesant articolul 🙂

      3. Radu Grozescu
        25 martie 2014
        Răspunde

        Despre pct. 7: eu nu am luat „teapă” decât de la câtiva clienti, toti vechi, niciodată de la cei noi. Asa ca nici cu cei cunoscunti nu e sigur că iei banii dacă ai livrat deja imaginile 🙂

      4. Bismark
        25 martie 2014
        Răspunde

        Corect….inafara de punctele 2 si 3, care sunt valabile doar daca fotograful este foarte bun !

        • Flavius Neamciuc
          26 martie 2014
          Răspunde

          Asta in conditiile in care tu ca beneficiar, consideri ca te pricepi mai bine decat fotograful. Poate ca e momentul sa iti schimbi jobul (e o rautate putin comica si am sa te rog sa nu o iei foarte personal)

        • Cătălin
          7 mai 2015
          Răspunde

          Sigur stăpânești aparatul și ai curajul sa dai fotografiile fără editare Un răspuns foarte bun

      5. CDZ
        26 martie 2014
        Răspunde

        Bun articol! Felicitari autorului. Mai asteptam

      6. Ciprian Ionut Bongeag
        26 martie 2014
        Răspunde

        legat de punctul 4… cand intrebi fotograful "cand sunt gata?" si-ti raspunde "3 saptamani maxim"… si apoi se fac 3 luni de zile… dar banii i-a vrut inainte si toti odata… ce-ti vine sa faci?

      7. F64Studio
        26 martie 2014
        Răspunde

        Pct. 7 rezolva problema.

      8. Ciprian Ionut Bongeag
        26 martie 2014
        Răspunde

        F64Studio nici macar n-au de-a face una cu alta… atat timp cat nu ti se impune un termen, ci chiar tu ca fotograf ti-l impui si ca tot faceai referire la punctul 7… unde e acel fair play? inteleg cand se iveste o problema, intarzii 2-3 zile (fata de termenul care l-ai spus), dar de la 3 saptamani sa devina 3 luni… e cale lunga pt "fair play"…
        si cum spuneam, sunt prea multi "artisti" care abia au pus mana pe-un aparat foto si se cred zei in arta

      9. Radu
        26 martie 2014
        Răspunde

        Buna, acestea sunt strategii invatate de la CBC? 🙂

      10. Alex Mazilu
        26 martie 2014
        Răspunde

        ma abtin G. 😉

      11. Limba română
        26 martie 2014
        Răspunde

        „Dacă discount-ul se acordă proiectului viitor va ȘTII că la tine obţine un preţ bun”.
        Serios? “va ȘTII”? nu “va ȘTI”? Probabil primul „nu” a fost spus limbii române. Lista trebuia numerotata de la 2 in sus.
        Mai departe nici nu am avut curaj sa citesc, dar, din nefericire, am vazut ultimul paragraf: „proprile ‘recorduri’”. S-o fi plictisit „i”-ul si a plecat la plimbare catre inceputul articolului.
        Da, stiu, o sa se sustina ca a fost o biata greseala de butonare, de parca nu stim toti ca e o epidemie.

        • blog F64
          26 martie 2014
          Răspunde

          Draga limba romana,
          Iti multumim pentru corectura. Ai dreptate. Asa este, am gresit, insa chiar a fost o greseala din neatentie. 🙂

          • Maria
            28 martie 2014
            Răspunde

            Daca a fost doar o greseala si esti de acord… nu se poate edita articolul pentru a remedia GRESELILE ?
            …pura curiozitate…

        • engleza
          27 martie 2014
          Răspunde

          draga limba romana,
          textul nu este unul literar, nu dam bac-ul aici, e un articol informativ, nu critica omul ca a scris cu doi de "i" sau cu unul, daca te intereseaza articolul citeste-l daca nu, du-te citeste o carte de limba si literatura romana daca gramatica te intereseaza.

        • engleza
          27 martie 2014
          Răspunde

          pana la urma suntem pe site-ul acesta sa invatam fotografie, nu limba romana.
          o zi buna

        • Calin
          27 martie 2014
          Răspunde

          Nu suntem la ore de gramatica!
          Mi-a placut articolul!

      12. George Gxg
        26 martie 2014
        Răspunde

        "Fiecare soldat poarta in ranita sa un baston de maresal.“ – Napoleon Bonaparte

      13. Alex
        26 martie 2014
        Răspunde

        SIGUR am mai citit textul asta undeva, acum destul de multa vreme!

      14. Catalin Pop
        26 martie 2014
        Răspunde

        Trebuia să precizezi că e un fel de "repost'', articolul fiind veeechi, vechi, vechi de tot.

      15. Sebastian Y. Duff
        26 martie 2014
        Răspunde

        Ciprian Ionut Bongeag , ideea de la punctul 7 e ca nu trebuia sa fii de acord sa ii dai toti banii inainte, nu e fair play. asta ma gandesc ca vroia sa zica si f64

      16. Zillich Dorian
        27 martie 2014
        Răspunde

        Faci un contract cu el, scrii 1 lună, 2 … Dacă nu respectă alea 2 luni pt fiecare zi de întârziere să plăteşti mai puţin sau să-ţi returneze banii. E simplu, nu?

      17. Alin Achim
        27 martie 2014
        Răspunde

        eu vad lucrururile altfel :-(1)- ori fotograful a incurcat saptamanile cu lunile cand ti-a zis ca ti le da ! :)) -(2)- poate omul a avut ceva probleme de sanatate sau de familie si nu a reusit sa le proceseze !

      18. Ciprian Ionut Bongeag
        27 martie 2014
        Răspunde

        Alin Achim tu i-ai spune cuiva ca-i dai materialul pt care ai luat bani in 3 luni de zile? serios… erau doar niste fotografii de nunta, nu un proiect de arhitectura… si pct 2 din comentariul tau nu se aplica… aproape in fiecare saptamana il sunam (dupa ce-a trecut termenul spus de el) si de fiecare data invoca cate-un motiv 🙂
        poate am avut eu ghinion cu acea echipa care oricum are un feedback foarte frumos din partea mea pe viitor… dar ideea era ca pct 7 din articol e cu dus-intors… pe de o parte fotograful are dreptate sa zica NU in acel caz, pe de alta parte, clientul poate pati ca mine si ar trebui sa zica si el NU cand i se cer banii inainte…

      19. Alin Achim
        27 martie 2014
        Răspunde

        Ciprian Ionut Bongeag sincer, eu am zis la pct 1 in forma de gluma ! … imi pare rau pt tine ca ai dat peste aceea echipa care te-a dezamagit si "pacalit"

      20. Mihai Remy Zet
        27 martie 2014
        Răspunde

        Ciprian ionut…si eu sunt fotograf…dar nu dau niciodata un raspuns maxim sau minim de predare…pt ca la tot ce muncesc in timpul unui eveniment, este doar virtual rezultatul muncii se vede in momentul in care iti predai munca…asadar nu exista un timp maxim sau minim de munca, pt ca in sine nu vei stii cat fotografiezi si cat vei prelucra fotografia…ideea e ca fotograful sa nu isi bata joc de cea mai importanta zi a unor oameni…deci lasa-l cat are nevoie fotograful numai sa le faca bine…

      21. Ion Lera
        29 martie 2014
        Răspunde

        Teapa pe teapa se scoate. Nikon trage tepe la clienti si clientii trag tepe fa fotografi.

      22. Andrew Box
        31 martie 2014
        Răspunde

        Superb ! Sunt fotograf si va apreciez munca foarte mult!

      23. Miron Ionut
        4 aprilie 2014
        Răspunde

        Foarte bun articolul , felicitari!

      24. Ing Ciprian Draghita
        7 aprilie 2014
        Răspunde

        Eu zic ca daca iei "teapa" e numai vina ta, a fotografului, artistului…desi nu suntem bisnitari sau recuperatori sa putem ameninta prin forta bruta (care e apanajul celor slabi, de fapt)..adica depinde de ce fel de clienti ai. Eu de 12 ani nu am auzit sa iei "teapa" pe nimeni din cercul meu de prieteni. Sunt banatean de geneza 🙂 dar m-am mutat in ardeal, lucrez cu drag pentru clienti din Sibiu, chiar si Cluuuj, si nu as veni la Bucuresti nici daca ar disparea firmele de curierat si sa nu am de unde cumpara scule (si aici imi amintesc de skin-cu iei am luat "teapa"pt ca sunt monopol)…deci?

      25. Ing Ciprian Draghita
        7 aprilie 2014
        Răspunde

        Eu zic ca tu ca si client ai ales un fotograf gresit, si nu ca artist, ca si management! Asta o spun fara sa stiu parerea fotografului, caci si el are dreptatea lui. Eu nu dau termene, sau daca trebuie sa dau, spun minim 4 saptamani. si clientul primeste minim X poze. Asa fac eu. Asta tine de management, nu de inginerie/creatie/arta etc.
        Si inca ceva, daca un client ma intreaba cand sunt gata pozele sau care este cel mai ieftin pachet…ii spun ca sunt ocupat in data respectiva…sincer!

      26. Mihai Suciu
        8 aprilie 2014
        Răspunde

        Etica ca etica, dar sariti si gardul sa vedeti cum vad clienti asta si de ce. Vina nu e in intregime a lor. Legat de toate punctele, distribuiti asta, si prin grupurile de impresari cu aparat, care daca si-au cumparat un aparat foto automat considera ca au devenit fotografi. Pe foarte multi ii dispretuiesc si o spun fara nici o caterinca. Multi o fac numai fiindca au bani (si vor sa faca bani mai usor dupa), altii fiindca vor sa agate gagici. Aici am observat ca toata inteligenta, si independenta feminina moare in momentul in care vede ditamai tunul la gatul unuia "pe principiul" vai nu imi vine sa cred cat e de prost, dar, noroc ca are aparat.
        Eu cunosc oameni care si-au luat teapa de 4000 de ron pe niste "asa zisi impresari" care au lucrat pe baza punctelor de mai sus. De aia ce mai ziceti? Si va asigur ca aia(clientii adica) nu aveau atatea obiectii precum cele 10 porunci de mai sus.
        Nu vreau sa ofensez pe nimeni. Respect aceasta meserie ca oricare alta am o problema doar cu etica din spatele acestei ocupatii, si eticheta asumata de "unii". Din punctul meu de vedere singurii fotografi adevarati sunt aia care au lucrat cu film sau are habar cum se devolopeaza un film. Acolo nu iti permiti sa tragi 100 de cadre si sa alegi ce e mai bun. Trebuie sa fii eficient si sa ai un skill, pe care ti-l evaluezi abia cand il developezi. Call me "old fashioned" dar asta e punctul meu de vedere.

      27. Alex Topirceanu
        9 iunie 2014
        Răspunde

        Ciprian Ionut Bongeag Pentru asta se face un contract in prealabil. Acolo poti specifica timpul maxim in care fotograful e obligat sa iti ofere imaginile.
        In general, un fotograf profesionist, isi respecta cuvantul dat, cu exceptia cazurilor de forta majora

      28. BiLoo
        22 septembrie 2014
        Răspunde

        "Good work ain't cheap. Cheap work ain't good." – Norman "Sailor Jerry" Collins
        "What is priceless tomorrow should be expensive today." – Jerry Ghionis

      29. Tomescu stefan
        8 iunie 2017
        Răspunde

        Aia cu messenger..e inutila!

        • Radu C.
          8 iunie 2017
          Răspunde

          Da, ai dreptate. Messenger-ul il mai poti ignora. Problema e atunci cand clientul vrea sa stea in spatele tau cand declansezi si cand editezi.

      Lasă-ne un comentariu Anulează răspunsul

      Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

      Caută

      021.270.00.50
      academia@f64studio.ro

      021.270.00.50
      academia@f64studio.ro
      Facebook-f Instagram Twitter Youtube Linkedin

      F64 Studio

      Cursuri

      Evenimente

      Magazin F64

      Închirieri

      Printing

      Blog

      Concurs

      Suport

      Contul meu

      Contact

      Suport clienți

      Devino trainer

      FAQs

      Cariere F64

       

      Utile

      Despre noi

      Termeni și condiții

      Prelucrarea datelor

      Cookies

      ANPC

      ODR

       

      Copyright F64.ro © 2021 SAL SOL

      Loghează-te

      ten − eight =

      Ti-ai pierdut parola?

      Nu ești încă membru? Înregistrează-te acum

      Înregistrează un nou cont

      9 + 6 =

      Ești membru? Loghează-te