Un fotograf pe saptamana: Sonya Noskowiak
Sonya Noskowiak s-a nascut pe data de 25 Noiembrie 1900 in Leipzig, Germania. Tatal sau a fost gradinar sau mai bine spus, arhitect in domeniul aranjamentelor gradinilor si parcurilor. Acest lucru a reprezentat un prim pas spre fotografie, Sonya devenind mult mai atenta la natura, peisaje si in general la lucrurile inconjuratoare. Ambii parinti erau de origine poloneza.
In decursul primilor ani, s-a mutat de mai multe ori in timp ce tatal sau cauta de lucru in Chille, Panama si intr-un final in California.
In 1915 familia s-a mutat in Los Angeles iar in 1919, in San Francisco, pentru a se inscrie la scoala de secretariat.
La varsta de 15 ani, si-a cumparat primul aparat foto, un Kodak Brownie.
Zece ani mai tarziu, a inceput sa lucreze pe post de asistent pentru Studioul de vara al lui Hagemeyer din Carmelo. Johan Hagemeyer a invatat-o bazele fotografiei iar interesul ei a crescut. Prin Hagemeyer, Sonya l-a cunoscut in 1929 pe Edward Weston; cei doi au inceput sa se intalneasca si la putin timp, i-a devenit asistenta si ocazional model.
Weston a invatat-o sa retuseze defectele minore ale printurilor; i-a oferit acesteia primul ei aparat profesional dar fara film; timp de cateva luni, aceasta a lucrat pe langa Weston, prefacandu-se ca fotografiaza, in timp ce acesta ii preda lectii de fotografie.
In perioada 1929-1935, cei doi au avut o relatie foarte apropiata; Sonya a trait alaturi de Weston ca model, asistent, iubita si mama a copiilor lui.
Noskowiak a fost atrasa de proiectele indraznete ale ingineriei – pilonii giganti ai podurilor din oras , autostrazile curbate, si masivele rezervoare de apa si a subliniat puterea acestor structuri, fizica dar si vizuala ,cu abordarea ei estetica. Si-a fixat, de asemenea, atentia si pe tiparele recurente ale naturii.
La fel ca si Weston, s-a concentrat pe obiecte discrete fotografiate de la distante mici: interiorul unei flori , venele de pe o planta, suprafata unei stanci etc. Efectul a fost de a mari natura abstracta si a-i permite acesteia sa o utilizeze in compozitiile proprii.
Dora Hagemeyer spunea despre Sonya ca, desi stilul ei era direct si curat, asemanator celui al lui Weston, “she put into her work something which is essentially her own: a subtle and delicate loveliness.”
In 1932, Noskowiak a devenit unul dintre membri fondatori ai Grupului F64.
Din momentul in care relatia dintre ea si Weston s-a terminat, in 1935, viata si stilul sau de lucru s-au schimbat; dornica sa plece din Carmel, s-a mutat din nou in San Francisco unde, si-a deschis un studio de portrete si a fost una dintre cei 8 fotografi angajati de catre “Federal Art Project”, o divizie a “Works Progress Administration”, in perioada 1936-1937.
Noskowiak a gasit multe oportunitati in San Francisco. Multi dintre prietenii ei erau acolo, precum si o comunitate mica, dar importanta a femeilor artisti – inclusiv Imogen Cunningham, Dororthea Lange, si Alma Lavenson.
Studioul Noskowiak de pe Union Street a atras o clientela distinsa de artisti, scriitori, actori si muzicieni. A invatat arta portretistica in Carmel si a stiut cum sa exploateze subtilitatile de prezentare pentru a evoca stari sau emotii. De multe ori si-a impartit timpul intre mai multe locuri de munca si astfel, i-a ramas destul de putin pentru lucrari creative.
Noskowiak a incetat sa mai faca fotografii artistice pe la mijlocul anilor 1940; lucrari comerciale a realizat pe tot parcursul anilor 1950, dar afacerile au scazut la începutul anilor 1960.
In 1965 a fost diagnosticata cu cancer osos si a murit zece ani mai tarziu, in Marin County.
***
Vezi si celelalte articole din seria Un fotograf pe saptamana.
Etichetă:fotografi celebri, istoria fotografiei