Bisericile fortificate din Transilvania – timelapse
Microbul timelapse m-a lovit de puțin timp, imediat ce am descoperit câteva clipuri realizate de Dominic Boudreault, Simon Christen și Rob Whitworth. Fotografia mă pasiona deja de câțiva ani, așa că am zis să încerc și timelapse. Primele secvențe le-am filmat în București, încercând să surprind circulația auto și pietonală sau tranziția noapte/zi. De la primele experimente am întâmpinat câteva probleme, cum ar fi: alegerea intervalului dintre cadre, modificarea expunerii într-o secvență, găsirea subiectelor potrivite, anticiparea dinamicii, stabilizarea filmării hyperlapse. M-am convins că totul nu era așa simplu cum părea la prima vedere. Am început să studiez citind cam tot ce am găsit pe Internet despre filmarea timelapse, plus urmărit cât mai multe filme încercând să-mi dau seama cum au fost realizate.
În scurt timp mi-a venit ideea primului proiect – Bisericile Fortificate din Transilvania. Am ales acest subiect deoarece vizitasem câteva și știam că au potențial, dar mai și văzusem fotografii foarte bune cu aceste biserici. Totodată m-am gândit că ar fi destul de ușor de filmat în special la cele care nu se află în circuitul turistic. Am început să pun pe hârtie moduri în care aș putea aborda acest subiect: panorame cu tranziție noapte/zi, cadru exterior cu nori care trec deasupra, hyperlapse interior și exterior, filmare de pe șină a detaliilor din interiorul sau curțile bisericilor.
Fiind pasionat de electronică, am decis să-mi construiesc propriul aparat prin care să controlez parametrii de expunere ai camerei și motorul șinei. Controllerul are la bază un Raspberry Pi, codul sursă este scris în node.js, iar interfața este accesibilă de pe orice aparat mobil prin wifi. Pentru cei interesați, am publicat codul sursă pe Github.
Având tot planul făcut, am pornit la drum. Au urmat 7 zile foarte grele: trezit la 6 dimineața, urcat în mașină și mers la locații, explorat fiecare turnuleț / pod / altar, filmat toată ziua, ajuns noaptea la 21 la hotel, descărcat poze si compus secvențele din ziua respectivă, somn după ora 24. Din păcate vremea nu m-a ajutat prea mult: toamna din 2014 a venit mai târziu decât anticipasem (am făcut excursia la jumătatea lui octombrie sperând să prind toamna în toată splendoarea ei), iar cerul a fost senin cam tot timpul (norii din film sunt cam tot ce a fost pe cer în perioada aceea, dar măcar au fost albi, pufoși, așa cum dă bine în poze).
Bineînțeles că m-am lovit de multe probleme când am început să post-procesez. Nu mai folosisem până atunci programe de editare video, așa că partea asta a reprezentat o mare provocare. Multă muncă au necesitat secvențele hyperlapse, unde practic se stabilizează fiecare cadru în parte.
Concluziile pe care le-am tras după acest prim proiect sunt următoarele:
- Stabilizarea este foarte greu de făcut în post-producție, e de preferat ca secvența să fie cât mai stabilă din timpul filmării. De asemenea, tot atunci trebuie alese niște repere clare după care se va face stabilizarea software. Pe viitor, mă gândesc să proiectez ceva cu ghidaj laser.
- Schimbarea parametrilor de expunere să se facă în trepte cât mai mari (1 treaptă preferabil sau mai mult). Eu am ales să controlez foarte fin acești parametri, schimbând expunerea cu 1/3 dintr-o treaptă. Rezultatul final a constat din multe ajustări ale expunerii, cadrele fiind foarte greu de lipit.
- Formatul filmului final este 16:9 cel puțin (poate fi și mai wide). Senzorul aparatului meu este 3:2, deci se taie destul de mult din poze. De acum voi filma mai wide și tai în post-producție.
- Să acord mai mult timp pregătirii unei secvențe automate (în special celor ce folosesc șina). E distractiv să apeși butonul Start și să urmărești cum se învârte motorașul șinei, dar înainte de asta trebuie compus foarte bine cadrul. După ce începe filmarea, nu mai poți interveni cu nimic, totul merge așa cum a fost programat dinainte.
- Muzica are un rol important în film, fiind cea care dictează tranzițiile dintre scene și dinamica filmului. De preferat să înceapă căutarea piesei la începutul proiectului.
Acest timelapse se traduce în cifre astfel: peste 10.000 de poze în format raw, 250GB spațiu stocare, 50 de ore documentare locații, 80 de ore pe teren, peste 25 de biserici vizitate, filmat la 20 dintre ele, 100 de ore programare controller, 120 de ore post-procesare, 12 kg echipament foto, 1 asistent (soția).
Un articol de Mihai Doarna.
2 comentarii
Felicitari pentru proiectul tau! Multa munca, dar merita, pentru ca asa devii mai bun.
Foarte frumos! Facut cu pasiune.