Fotografia de modă timpurie
Apariția fotografiei de modă ca gen fotografic de sine stătător, la începutul secolului 20, a mers mână în mână cu înflorirea industriei și a revistelor de profil. Reviste precum Vogue sau Harper s Bazaar angajau unii dintre cei mai renumiți fotografi ai vremurilor pentru pictoriale și alte imagini de prezentare a colecțiilor, iar publicul căruia i se adresau erau atât femeile bogate, pasionate de modă, cât și cei care aspirau la o viață luxoasă.
Realizarea fotografiilor de modă era rezultatul unei colaborări creative între diverși profesioniști: fotografi, modele, directori artistici, editori, asistenți fotografi și oameni responsabili de diverse retușuri.
Sedințele foto pentru editoriale și advertoriale/reclame erau inspirate și modelate de cultura contemporană și au lăsat în urmă o memorie colectivă a unor schimburi dramatice ale rolurilor femeii între 1900 și 1945.
Fotografia de modă timpurie își are rădăcinile în portretistica sec. 19. Înainte de apariția fotografiei, revistele de modă erau o raritate și abia din 1880 au devenit disponibile pentru publicul larg.
În 1911 publicația de lux „Art et Decoration” îi propune lui Edward Steichen (1879-1973) să fotografieze o serie de rochii ale designerului Paul Poiret și 13 fotografii -considerate adesea primele fotografii adevărate de modă-au fost prezentate alături de articolul „Art de la robe” („Arta rochiei”). Apoi, în 1913, Adolph de Meyer devine primul fotograf al Vogue.
Să vedem însă un scurt istoric și evenimentele cheie în fotografia de modă timpurie (1900-1939):
1909: Editorul Condé Nast preia modesta (la vremea aceea) revistă Vogue, cu scopul de a o transforma într-o publicație de modă pentru înalta societate
1913: New York: Condé Nast preia revista pentru bărbați Dress, pe care o redenumește Dress & Vanity Fair
1913: William Randolph Hearst relansează Harper s Bazar ca publicație concurentă a Vogue. În 1929 numele va fi transformat în Harper s Bazaar, cu doi de „a”.
1913: Condé Nast îl angajează pe Adolph de Meyer ca fotograf principal al Vogue și pe Edna Woolman Chase ca redactor șef.
Baron Adolf De Meyer, Unpublished Fashion Study for Vogue, Two models at a table, 1919, PH.210-1985, © Estate of Baron de Meyer / Condé Nast
1914: Dress & Vanity Fair se relansează ca Vanity Fair.
1916: Vogue este lansată în Marea Britanie iar din 1921 și în Franța
Din 1920, în perioada dintre războaie, talente din Europa, Rusia și SUA vin în capitala franceză și are loc un adevărat schimb identitar, de idei și influențe artistice. Designerii colaborau cu pictorii, sculptorii șamd, iar influențele Dadaismului și Suprarealismului sunt clar vizibile.
©Man Ray, Mainbrochers’s triumph black net with long tight sleeves, 1936
1925: Târgul Internațional de Arte Moderne Decorative din Paris primește peste 6 milioane de vizitatori, promovând ceea ce avea să fie recunoscut ulterior drept „stilul Art Deco”.
1932: Steichen realizează prima copertă foto pentru Vogue, care prezenta un model într-un costum de baie roșu cu alb și cu o cască de înot albă pe cap.
1933: Carmel Snow îl angajează pe Martin Munkácsi la Harpers Bazaar, a cărui experiență ca fotograf de sport avea să îi ajute în a transforma imaginile de modă.
1934: Alexey Brodovitch devine director de artă la Harpers Bazaar iar layout-urile îndrăznețe pentru care vor opta vor pune din ce în ce mai bine în evidență fotografiile de modă.
© Cecil Beaton Studio Archive (Sotheby)
1939: Izbucnește cel de-al doilea Razboi Mondial iar industria modei avea să sufere destul de puternic, întrucât mulți artiști, fotografi și designeri vor fugi la New York.