• Despre noi
  • Cursuri
    Curs foto acreditat-online-01 octombrie-03 decembrie 2025

    Curs foto acreditat-online-01 octombrie-03 decembrie 2025

    2.800lei 2.500lei
    Vezi detalii

    Cursuri Online

    Vezi toate cursurile

    Cursuri Offline

    Vezi toate cursurile
  • Biblioteca virtuala
  • Evenimente
  • Traineri
  • Contact
    Ai întrebări?

    (021) 270 00 50
    academia@f64studio.ro

    Cart

    0
    Academia F64
    • Despre noi
    • Cursuri
      Curs foto acreditat-online-01 octombrie-03 decembrie 2025

      Curs foto acreditat-online-01 octombrie-03 decembrie 2025

      2.800lei 2.500lei
      Vezi detalii

      Cursuri Online

      Vezi toate cursurile

      Cursuri Offline

      Vezi toate cursurile
    • Biblioteca virtuala
    • Evenimente
    • Traineri
    • Contact

      Editorial

      • Acasă
      • Blog
      • Editorial
      • John Bulmer: Culoarea ca punct cardinal

      John Bulmer: Culoarea ca punct cardinal

      • Postat de fabianbalint
      • Categorii Editorial, Fotografii emblematice
      • Data 31 ianuarie 2017
      • Comentarii 2 comentarii

      Seria de articole despre fotografii emblematice continuă cu un nou material realizat de Cristian Munteanu, de această dată despre un fotograf contemporan britanic. John Bulmer, fotograf și director de film,  are 79 de ani și s-a retras în prezent în locurile natale din Herefordshire. Povestea fotografiilor sale și cum o exmatriculare de la o celebră universitate poate duce la descoperirea adevăratei vocații, o regăsiți mai jos:

      Fotografia nu a fost cea mai bună prietenă a acestui fotograf englez, cel puţin în primii ani de activitate. John Bulmer a fost exmatriculat de la prestigioasa universitate Cambridge, unde studia ingineria, pentru un articol publicat în revista Life, despre viaţa de noapte a studenţilor care escaladau zidurile universităţii şi fugeau în oraş. Ceea ce a început în tonuri de negru avea să se transforme în fâşii de culoare care vor lumina lumea fotografică din Anglia.

      „Nu eram interesat de arta fotografică, ci doar de fotografie ca mediu de expresie jurnalistică. Ultimul lucru pe care-l doream era să-mi văd imaginile pe pereţii galeriilor, voiam să le văd în reviste”.

      Îmi plac oamenii care pot şi vor să se decojească cu atât de multă seninătate şi sinceritate în faţa celorlalţi. John Bulmer ne spune direct cine este, şi rămâne la latitudinea noastră să-l descoperim sau să-i întoarcem spatele. Nu-l interesează, el rămâne cine este şi fără participarea noastră. Așa că, dacă e să ne întoarcem la cronologie, e nepotul fondatorului fabricii de cidru „Bulmer”. Apoi, când a mai crescut, admirator al lui Cartier-Bresson şi constructor al propriului aparat de mărit. Intrat la Cambridge, pentru a studia ingineria, interesul său pentru fotografie creşte. Publică în Varsity, Daily Express, Queen, şi într-o revistă pe care o co-fondeaza, Image. Un prim pas serios în industria fotojurnalismului îl face atunci când publică în Life un reportaj creat în jurul vieţii de noapte a studenţilor care escaladau zidurile universităţii şi fugeau în oraş pentru a petrece.

      „Când mi-am văzut fotografiile în Life am devenit un fotojurnalist serios, în ochii mei”.

      Însă, din cauza acestuia, este exmatriculat de la Cambridge, cu doar şase săptămâni înainte de examenele finale. Subiectul delicat îi deranjase pe scorţoşii profesori. Din fericire, această decizie îl aruncă definitiv în braţele fotografiei. Vreme de cinci ani a fost unul dintre membri unui grup numit „Young Meteors”, alături de Sir Don McCullin sau David Bailey. Bulmer încearcă să-şi găsească de lucru, acum că nu-şi mai putea termina studii pentru a-şi lua diploma de inginer. Stă trei zile pe capul celor de la Daily Express pentru a căpăta o slujbă, iar editorii se înduplecă şi îi oferă un post temporar. Avea să stea doi ani în acea redacţie, fotografiind în peste 100 de ţări, printre care şi România (1968).

      John Bulmer
      © John Bulmer

      La 22 de ani, în anul 1960, vine şi prima sa ieşire pe teren. Vreme de trei zile trebuia să fotografieze oraşul Nelson, care era în pragul colapsului, pentru a putea fi comparat cu explozia de bunăstare care se petrecea în Watford. John Bulmer deja avea un început de stil, care avea să se stratifice şi solidifice după această primă experienţă. Folosea un obiectiv ultra-wide pentru portretele localnicilor, cadre în care includea şi elemente de arhitectură sau peisaje urbane, şi un alt obiectiv fix cu diafragmă cât mai deschisă, cu care putea izola un chip pe străzile aglomerate.

      „Fotografia e o formă de abstractizare. Reduci totul la ceva care să fie destul de simplu pentru a obține o reacţie emoţională. Şi atunci când adaugi culoare, creezi o nouă dimensiune care poate distrage. Aşa că trebuie să fii şi mai atent la subiect şi la compoziţie pentru că imaginea să nu devină confuză”.

      John Bulmer
      © John Bulmer

      fotografii emblematice
      © John Bulmer

      fotografia documentara
      © John Bulmer

      Pe lângă Cartier-Bresson, Bulmer îl mai aprecia foarte mult şi pe Eugene Smith. De asemenea, îl mai interesau Bill Brandt, Larry Burrows, William Klein şi Mark Kauffman, toţi lucrând în alb-negru. Însă în 1962 primeşte o ofertă de lucru de la Sunday Times, Colour Section, pentru a face câteva fotografii, desigur, color. În acele vremuri trebuie menţionat că fotojurnalistii priveau de sus acest mediu de expresie, filmul color, pentru că îl considerau comercial, chiar puţin frivol. Pe lângă această accepţiune a unora, developarea filmului color dura mai mult şi nici nu avea latitudinea de expunere a celui alb-negru. Bulmer însă acceptă provocarea, se descurcă onorabil, iar trei ani mai târziu are ideea de a folosi mediul color la cel mai bun proiect al său, acela de a fotografia nordul Angliei pentru Sunday Times. Cu mult înaintea lui William Eggleston sau Martin Parr, Bulmer alege, curajos, culoarea în fotojurnalism. Mai mult, alege să fotografieze cât mai mult iarna şi în lunile ploioase. „A fost superb, o cu totul altă ţară. Ştiam că nordul are o personalitate puternică, ce se va vedea în fotografiile mele, însă înainte de a ajunge acolo am reuşit să las deoparte orice ideea preconcepută.”

      În 1970, priorităţile celor de la Sunday Times se schimbă, iar noul editor îi explică pe scurt despre ce e nevoie în revista care se reinventa. „Crime, modă şi viaţa celor din clasa de mijloc”. Bulmer nu acceptă şi pleacă în anul 1973, după publicarea unui fotoreportaj despre Coreea de Nord. Ultima sa poveste despre nordul Angliei o realizează în 1976, pentru ediţia britanică a revistei Geo. Nu se opreşte la fotografie, şi îşi face debutul în în lumea filmelor documentare într-un mod abrupt. Aplică pentru o viză de Burmă, o primeşte, dar Sunday Times nu este interesată de acest subiect, aşa că le scrie celor de la BBC. „N-am filmat niciodată un documentar, dar am viză pentru Burmă. Îmi daţi bani ca să-l fac?”. Răspunsul celor de la BBC e afirmativ. Apoi filmează şi pentru Discovery Channel un documentar despre un trib african.

      M-am uitat vreme de două săptămâni peste imaginile lui John Blumer, încercând să-mi dau seama exact de ce-mi plac, de ce mă atrag, de ce revin. Şi-mi părea că toate sunt la locul lor, cromatică bine echilibrată, compoziţie, subiect, lumină difuză care dă cadrelor senzaţia de pastel, moment ales pentru a declanşa. Bun, am mai văzut cadre cu aceste caracteristici. Şi? Mi s-au dezvăluit abia atunci când am încetat să mă întreb. Blumer, exmatriculatul din Cambridge, toarnă cutii întregi de sinceritate în imaginile sale. Surprinde întreaga gamă cromatică a stărilor umane, de la râs la singurătate, de la împreună la amar. Băiatul îmbrățisând cadrul bicicletei fără șa pare un Atlas care îşi ia lumea de pe umeri şi şi-o pune sub cap, că să tragă un pui de somn. Sunt atâtea sute de ani de existenţă umană într-o singur copil, într-o postură, într-o stradă orfană, încât e imposibil să nu simţi şi să gândeşti în faţa imaginii. Şi, cred, asta e pecetea unui fotojurnalist bun. „Nu-mi place genul de fotografie care poate fi privit fără tulburare”, spune John Blumer. Și existența, care trece neobservată în 95% din cazuri, a două cadre cu aceeași fetiță și mama ei care întinde rufe, din două unghiuri diferite, tulbură.

      fotografie documentara
      © John Bulmer

      fotograf documentarist
      © John Bulmer

      Un articol de Cristian Munteanu. Îl găsești și aici.

      S-ar putea să îți mai placă și:

      • René Maltête sau fotografia în versuri
      • Fan Ho – scrisori de dragoste din Hong Kong
      • John Florea, între Marilyn și război

      Etichetă:fotografie documentara, fotografii emblematice, fotojurnalism, john bulmer

      • Acțiune:
      autor avatar
      fabianbalint

      Postarea anterioară

      Eduard Schneider - un interviu despre iubirea pentru foto-video
      31 ianuarie 2017

      Următoarea postare

      Blogul F64 vrea să își cunoască cititorii!
      1 februarie 2017

      Alte recomandări pentru tine

      demo_image
      Ce trebuie să știi dacă te îndrăgostești de un fotograf
      3 februarie, 2020
      demo_image
      Vezi ce îți rezervă astrele de Ziua Internațională a Fotografiei
      17 august, 2019
      demo_image
      Grupul PhotoTeam România – Oamenii din spatele imaginilor
      10 aprilie, 2017

        2 comentarii

      1. Andrei
        31 ianuarie 2017
        Răspunde

        Excelent articol, ca de obicei! 😀

      2. Cristian
        31 ianuarie 2017
        Răspunde

        multumesc, Andrei 🙂

      Lasă-ne un comentariu Anulează răspunsul

      Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

      Caută

      021.270.00.50
      academia@f64studio.ro

      021.270.00.50
      academia@f64studio.ro
      Facebook-f Instagram Twitter Youtube Linkedin

      F64 Studio

      Cursuri

      Evenimente

      Magazin F64

      Închirieri

      Printing

      Blog

      Concurs

      Suport

      Contul meu

      Contact

      Suport clienți

      Devino trainer

      FAQs

      Cariere F64

       

      Utile

      Despre noi

      Termeni și condiții

      Prelucrarea datelor

      Cookies

      ANPC

      ODR

       

      Copyright F64.ro © 2021 SAL SOL

      Loghează-te

      5 × 4 =

      Ti-ai pierdut parola?

      Nu ești încă membru? Înregistrează-te acum

      Înregistrează un nou cont

      nineteen − 9 =

      Ești membru? Loghează-te