Review Lumix FZ200
Panasonic are lansat pe piata foto modelul bridge Lumix FZ200 care starneste curiozitatea si admiratia oricarui fotograf amator sau profesionist.
Dintre principalele sale atuuri pot sa enumar:
– Senzor CMOS 12mp;
– Obiectiv Leica Elmarit, de zoom optic 24x (25-600mm) cu luminozitate constanta f/2.8;
– Autofocus in 23 de puncte;
– Ecran 3inch rotativ;
– Filmare Full HD 60cps, filmare cu redare lenta cu 240 de cadre pe secunda;
– Fotografiere in rafala cu 12 cps;
– Iesire pentru microfon extern.
– RAW, Modul HDR, fotografiere in 3D si multe efecte artistice;
Lista mai poate continua, iar daca va intereseaza toate specificatiile, puteti accesa acest link.
Cand s-a anuntat acest aparat si am auzit ca va avea un obiectiv cu zoom de 24x si o diafragma constanta de f/2.8, am zis wow! Sa aiba o luminozitate atat de buna si in zoom maxim prezinta un mare avantaj pentru un aparat foto de tipul lui. Micsoreaza semnificativ riscul pozelor miscate in zoom mare, ajuta la o mai buna separare a subiectului de fundal si nu mai trebuie ridicata sensibilitatea senzorului, adica ISO, pana in valori mari, unde calitatea imaginii scade.
De acest unic atu pe care il ofera FZ200 – obiectivul Leica Elmarit – si de altele, am vrut sa ma conving cu ochii mei. Asa ca am iesit impreuna la o plimbare de toamna.
Nu am folosit cureaua de gat, ci l-am purtat in mana. Liniile aparatului sunt foarte comode, iar greutatea de 588 de grame nu ar fi o povara nici pentru o domnisoara.
Prima ispita pe care am avut-o a fost sa-i folosesc zoom-ul mare, in diafragma f/2.8. Prin aceasta combinatie, zoom mare si luminozitate, am reusit sa fac un mic fotoreportaj al parcului in care ma aflam, fara sa atrag atentia celor fotografiati.
In prima poza, in cazul jucatorilor de sah, se poate observa separarea mare de fundal a subiectilor. Zoom-ul mare, de 24x, in combinatie cu diafragma foarte deschisa la valoarea 2.8, au redat acest aspect.
Focalizarea in zoom mare mi s-a parut destul de rapida. Butoanele de pe care puteti sa schimbati sistemul de focalizare se afla pe obiectiv, in stanga, si pe unul dintre butoanele customizabile, care sunt usor de folosit, chiar in timp ce va uitati prin vizorul electronic.
Exista insa cazuri in care majoritatea sistemele de focalizare automata pot fi pacalite de contrastul sau geometria din scena.
In cazul pozelor de mai jos a fost folosit modul Auto AF Single. Asta insemna ca aparatul focalizeaza pe punctele unde gaseste cel mai puternic contrast din imagine. Banca din spatele copiilor i-a venit de hac autofocusului datorita linii orizontale, care au fost mai usor citite de punctele senzorului de autofocus, acestea fiind construite, in marea majoritate, sub forma de linii verticale.
In poza a doua, am reusit focalizarea pe copii. Am ales un punct de sus al autofocusului, am incadrat fara banca, iar apoi focalizand si tinand focusul blocat pe copii, am recompus cadrul. FZ200 iti pune la dispozitie aceste tipuri de control. Lucrul care m-a deranjat a fost faptul ca trebuie apasate doua butoane ca sa se mute punctul de focus, ceea ce poate fi putin dificil.
Focalizarea face fata si in cazul subiectilor rapizi. Am selectat modul de focalizare AF-Continuu, recomandat pentru cadrele cu subiecti dinamici, iar masinuta electrica n-a mai avut nicio sansa de „scapare”. Ei bine, nu mi-a iesit din prima, dar in aceste cazuri si DSLR-urile mai rateaza, acest tip de fotografiere avand un procent de reusita de 100%, imposibil de realizat.
Cromatica obiectivului mi-a placut mult, fiind una viu colorata si contrastanta, avand niste tendinte de a satura rosul. Detaliile oferite de obiectiv sunt caracteristice standardului Leica, oferind optica de top in ceea ce priveste gama superzoom. Aberatiile cromatice sunt prezente intr-o mica masura, in f/2.8, dar in cantitate neglijabila. Un ochi perfectionist, deranjat de ele, ar putea fi impacat doar cu un Leica V-lux4, care urmeaza sa fie o versiune branduita a Panasonicului, cu cateva diferente precum: firmware-ul, cateva functii minore si un obiectiv mai bine tratat la aberatii cromatice. Toate acestea, insa, la un pret poate chiar dublu.
In ultima perioada, poate cel mai pretentios criteriu, cand vine vorba de alegerea din randul specificatiilor aparatelor de fotografiat, este sensibilitatea senzorului (ISO). Aceasta ne arata cat de receptiv este senzorul la lumina. Panasonic FZ200 poate urca ISO, din valoarea 100, pana in 6400. Calitatea imaginii descreste la orice aparat atunci cand valoarea sensibilitatii urca. Pentru un aparat compact cu o dimensiune mica de sensor, 1/2.3″ inch, Panasonic Fz200 a indraznit sa ma convinga in ceea ce priveste calitatea, avand printre cele mai bune performante pe lumina scazuta din gama lui. Daca se trece de pragul ISO 1600, calitatea descreste seminificativ. Datorita luminozitatii obiectivului, insa, nu prea o sa aveti motive sa ajungeti in praguri de 2500 sau 3200.
De data aceasta am ales ca locatia centrul Bucurestiului, iar ca subiecti – trecatorii. Modul de fotografiere a fost cel de prioritate de timp, pentru a putea decide daca vreau ca subiectii sa-mi iasa in miscare sau nu.
Nu in ultimul rand, tin sa arat ce inseamna un zoom de 24x prin aceste doua cadre. Mi se pare un zoom suficient de mare pentru versatilitate si indeajuns de mic pentru a pastra calitatea optica a obiectivului.
Mi-a placut la el flexibilitatea pe care o ofera prin obiectivul luminous de 24x si ecranul rabatabil. Calitatea imaginilor raportata la gama lui, prezenta formatului RAW si usurinta prin care se poate lucra cu el avand controale foarte intuitive, ce pot fi customizate cu aproape toate functiile.
Nu mi-au placut momentele in care raspundea un pic mai greu la schimbarea parametrilor din modurile manuale, asta se poate datora obisnuintei mele cu timpul rapid de raspuns al propriului Dslr. Procesare imaginilor, dupa ce s-a folosit fotografierea in rafala cu 12 cadre pe secunda, dureaza 10-12 secunde, timp in care aparatul „scrie” pe card datele (a fost folosit card cu viteza de scriere de 15mb/s).
Panasonic Lumix FZ200 este un aparat care se poate adresa oricarui tip de fotograf, de la cei care nu vor sa care echipament mult dupa ei, cei ce vor sa invete mai mult despre fotografie, cei care fac poze pentru familie, cei care nu vor sa investeasca bani in obiective pentru dslr, pana la acei fotografi profesionisti care vor sa aiba un aparat de rezerva.
Un articol de Catalin Scarlat, consultant F64
Echipament utilizat:
3 comentarii
Multumesc pentru rezolvarea sugestiei de la un precedent review in care va rugam sa treceti si setarile de baza pentru efectuarea pozelor.Sfaturile din acest review pe mine ma ajuta mult desi am un alt aparat dar stiu ca legile opticii sunt aceleasi indiferent de nationalitate,varsta,sex,religie,anotimp.Nici cel mai bun profesionist (tehnician) carcotas nu-mi poate lua bucuria unor teme care sa ma impresioneze.Un bun tehnician nu este neaparat si un bun artist!
Profesorul meu de optica ne spunea ca aceasta din urma e cea mai grea materie, pentru ca optica fiecarui individ difera. 🙂
In ce parc au fost facute pozele?