Sigma Art: Obiective pentru Sony Nex
Fotograful Cristian Munteanu a testat obiective pentru Sony Nex din gama Sigma Art: 19mm f2.8 DN Art, 30mm f2.8 DN Art, 60mm f2.8 DN Art.
In clipa in care am simtit si gandit ca fotografia de strada este ceea ce ma atrage cel mai mult dintre genurile fotografice, deturnata actual de fotojurnalism si fotodocumentar, am avut cateva alegeri de facut. Prima, aparatul cel mai potrivit. Am optat pentru un Sony Nex 5N, deoarece nu era intruziv, pentru ca era usor, puteam folosi ecranul rabatabil, iar senzorul era, si este, unul foarte reusit, cu o calitate buna a imaginii si un zgomot redus la valori ISO mari. Iar ceea ce m-a convins pe deplin a fost faptul ca Sigma anuntase ca va scoate doua obiective pentru montura E de la Sony, si anume 30mm f/2.8 EX DN si 19 mm f/2.8 EX DN.
Dupa mai bine de un an si jumatate de lucrat cu ele, pe body-uri de Sony Nex 5N, Sony Nex 5R, Sony Nex 6, Sony Nex 7, cu rezultate multumitoare, am dorit sa incerc si noile versiuni ale acestor obiective, adica cele din gama Art creata de Sigma, adica 19mm f2.8 DN Art, 30mm f2.8 DN Art, plus nou-noutul obiectiv cu montura E pentru Sony, 60mm f2.8 DN Art.
Sony Nex 6 + Sigma 19mm f2.8 DN Art
Imbunatatiri
Una dintre principalele probleme pe care le-am avut cu vechea generatie a fost zgomotul. Zanganitul, ca sa fiu mai exact. Cand misti obiectivul sau cand acesta se afla montat pe camera oprita, componentele interne se misca in interior, dand senzatia ca s-a spart ceva. De asemenea, acelasi zgomot pregnant se aude si cand filmezi. Cand camera este „on”, desigur, zanganitul dispare. Deci, in esenta, nu am fost prea multumit de calitatea constructiei.
Acest neajuns dispare odata cu noua serie Art. In primul rand, diferentele se vad, literalmente, de cand le scoti din pachetul care vine insotit si cu husele Sigma. Nimic nu mai seamana cu ce era inainte. In paranteza fie spus, acum toate au parasolar, in timp ce la vechiul 30mm f/2.8 acesta lipsea. Design complet modificat, in bine, obiectivele aratand acum mult mai placut, elegant chiar. Materialul de constructie este si el schimbat, metalul imbinandu-se cu plasticul, iar zanganitul de care pomeneam mai sus a disparut aproape complet, auzindu-se foarte putin doar daca iti lipeste urechea de obiectiv, atat in modul „off”, cat si „on”, in modul video. Montura e si ea ireprosabila, neexistand nicio problema la atasarea, detasarea de aparat a obiectivelor.
Sony Nex 6 + Sigma 30mm f2.8 DN Art
AF-ul si Focus manual
O a doua problema la vechile Sigma era inelul de focus. Acesta lasa de dorit din cauza lipsei de finete cu care putea fi ajustat, dand senzatia de rigiditate. Sunt vesti bune si pentru cei care prefera sa lucreze cu focusul manual, pentru ca inelul care, ca si obiectivul, are ceva din finetea unui material din matase, este precis si fluent. Pe unii ar putea sa-i deranjeze faptul ca, dincolo de aspectul deosebit al noilor Sigma DN Art, din cauza finisarii, amprentele vor ramane bine intiparite pe corpul obiectivelor.
Nici cei care prefera Auto Focus nu au fost trecuti cu vederea. Daca primele doua Sigma cu montura E aveau un AF satisfacator, acum s-a imbunatatit si acest aspect, noile obiective focusand bine si rapid in majoritatea cazurilor. AF-ul este mult mai consistent, se blocheaza mai repede, fara fie „bruiat” de orice altceva cum se intampla, uneori, in cazul generatiei trecute. De asemenea, tranzitia AF-ului se face acum foarte repede de la un subiect la altul. Acuratetea este una, per total, buna, focus hunting-ul fiind practic inexistent in cazul obiectivelor de 19mm si 30mm, aparand foarte rar in cazul celui de 60mm.
Sony Nex 6 + Sigma 60mm f2.8 DN Art
Calitatea imaginilor
Aparute pe o piata, cea a obiectivelor pentru Sony Nex, care nu e deloc inghesuita, cele trei Sigma ofera noi variante. Avand un pret moderat, calitatea cadrelor e, poate surprinzator, buna. Toate obiectivele sunt sharp inca de la f/2.8, excelente intre f/4 si f/8, cu un plus pentru cel de 60mm. Redarea culorilor este si ea un punct forte, cu nuante placute ale pielii oamenilor si saturatie fidela. La Sigma de 60mm rosul mi s-a parut putin mai intens decat pe celelalte.
Obiectiv pentru montura E de la Sony, Sigma 19mm f/2.8 Lens DN Art
Wide-angle-ul este potrivit pentru interioare, si pentru fotografia de strada, in cazul unui anumit gen de fotografi. In format full frame echivalent cu 28.,5mm, are o distanta minima de focalizare de 20 de centimetri. Noul motor de AF, prezent in toate cele trei obiective, este mai precis si mai silentios decat la predecesorul sau. Sigma a conceput un sistem, numit Super Multi Layer Coating, care reduce aparitia flare-ului si asigura cadre cu un sharp si contrast bun chiar si la diafragma cea mai deschisa. La f/2.8 centrul cadrului este in continuare sharp, dar calitatea e mai scazuta in zona marginilor, insa de la f/4 imaginea e foarte buna all-around.
Ceea ce deranjeaza putin in cazul obiectivului de 19mm este distorsiunea tip butoi (barrel distorsion). Pentru un obiectiv fix, valorea inregistrata, de 1.1%, este putin cam mare. Insa poate fi usor corectata, profilul obiectivului existand deja in Adobe Photoshop. Aberatiile cromatice sunt minime, gratie celor 3 elemente asferice.
Sony Nex 6 + Sigma 19mm f2.8 DN Art
Obiectiv pentru montura E de la Sony, Sigma 30mm f/2.8 DN Art
Poate cel mai bun dintre cele 3 noi obiective de la Sigma, 30mm este un must-have pentru cei care folosesc orice aparat din gama Nex. Chiar daca cel vechi era deja un obiectiv bun, cel nou e si mai reusit. Echivalent a 45mm in format full frame, „Art-ul” este foarte sharp, chiar si la f/2.8. Punctul forte in termeni de claritate este intre f/4 si f/5.6, acolo unde Sigma este foarte aproape chiar si de obiectivele Carl Zeiss. Aberatiile cromatice au fost si ele reduse, ba chiar injumatatite, iar distorsiunile sunt extrem de putin vizibile, 0.19% barrel distorsion. Vignetarea e si ea prezenta, dar foarte decent, in jur de jumtate de stop, la f/2.8, pe un Nex 7, si mai putin vizibila pe un Nex 6. Sharp, precis, usor, doar 140g, Sigma 30mm f/2.8 DN Art se imbina perfect cu seria Nex de la Sony.
Sony Nex 6 + Sigma 30mm f2.8 DN Art
Obiectiv pentru gama Sony Nex, Sigma 60mm f/2.8 DN Art
Ideal pentru portrete, acest nou obiectiv vine sa faca concurenta celui de la Sony, de 50mm f/1.8 OSS. Si reuseste cu brio. Diafragma maxima de 2.8 ajuta la obtinerea unui camp de adancime ingust, precum si la fotografierea unor scene cu iluminare redusa fara a mari ISO mult. 90mm in format FX, acest Sigma este cel mai sharp dintre cele trei obiective din gama Art pentru montura E. Chiar si la f/2.8 marginile cadrului sunt foarte sharp, iar de la f/4 claritatea e excelenta in intreaga imagine. Si asta datorita elementelor Special Low Disperion (SLD) si ale celor asferice, care minimalizeaza aberatiile cromatice. Distorsiunea de tip butoi se regaseste si ea in limite decente, 0.36%. Bokeh-ul este unul placut, soft, datorita diafragmei cu sapte lame.
Sony Nex 6 + Sigma 60mm f2.8 DN Art
Ce mi-a placut:
-
excelent raportul calitate / pret
-
Constructia optica
-
Sharp (in special cel de 60mm)
-
AF imbunatatit
-
Manevrabilitatea inelului de focus
-
Design schimbat in bine, parasolar la toate
Ce nu mi-a placut:
-
Stratul care protejeaza obiectivele faciliteaza lasarea de amprente
-
Viteza AF-ului la obiectivul de 60mm in conditiile fotografiei de strada
Etichetă:obiective sigma
6 comentarii
Buna seara . Va felicit pt review-ul original. Sunte-ti unicul de pe planeta care observa o inbuntatire la noile art 19/30 fata de cele vechi.Posed 19/30 vechi si 60 art si referitor la" zanganit" pt mine sunt absolut la fel.Chiar as fi curios sa imi explicati cum ati auzit" zanganit" in modul video ( dupa stiinta mea in modul video aparatul este pornit….). Referitor la noul design, ART, era sa returnez 60-ul ,dar in ultimul moment am gasit in colectie un obiectiv de sacrificiu de pe care am luat cauciucul de pe inelul de focus si l-am pus pe sigma.Referitor la afirmatiile de gen autofocus imbunatatit … pare total subiectiv…citind zecile de review-ri pe plan international care nu au vazut nimic schimbat..Referitor la calitatea imaginii dxo a testat sigma 30 vechi si nou pe montura sony si diferenta mare in favoarea vechiului…. nu va cunosc portoifoliul dar acest articol pt mine a insemnat ca v-ati pierdut orice credibilitate …. probabil money talk
Cam ciudata recenzie, zice exact pe dos decat zic toti testerii pe care i-am citit. Nu cred ca e vorba de rea intentie, ci de efectul placebo. Va doreati atat de mult sa simtiti o diferenta incat chiar ati simtit-o 🙂
In realitate aceste sigme "Art" au performante egale cu cele vechi, la un pret mai mare.
la bile negre nu ai zis nimic de faptul k niciunul nu are stabilizare de imagine. de asemenea, eram curios cum se comporta autofocusul la filmare, eventual pe o camcorder vg20
Alin, pentru ce sa iti trebuiasca stabilizare de imagine? Aparatele pe care se folosesc aceste obiective sunt atat de usoare, incat eu n-am miscat imagini trase cu 1/10. Din pacate, eu nu folosesc aparatele foto pentru filmare.
Cristian Munteanu, tinand cont de faptul ca sunt facute pentru seria Nex de la Sony, care include cateva camere de filmare foarte interesante, stabilizarea de imagine ar fi fost extrem de bine venita. Eu filmez cu Nex VG20E si simt nevoia unor obiective mult mai sharp decat cel de kit, din pacate nu prea se gasesc, abia acum astept un G de la Sony care se lasa asteptat.
Alin Andreescu Da, cred ca ar fi fost foarte nimerita stabilizarea de imagine pentru filmare.