Timpul şi momentul "de graţie" – prelegere foto
Aceasta este o prelegere propusă şi susţinută de Vlad Eftenie, cu sprijinul F64.
Oraşul este vibraţie. O infinitate de planuri se suprapun aparent haotic. Fotograful are menirea să caute, să afle, să se interpună într-un moment unic, efemer şi să extragă de acolo un secret. Fotografia devine un aliat al Timpului, în căutarea graţiei momentului declanşării, păstrat. Loc al contradicţiilor, în acelaşi timp necunoscut dar şi apropiat, prin locurile care ne definesc existenţa, drag şi distant, al nostru şi al tuturor, oraşul este pentru toţi mediul care ne aduce împreună, deşi străini unii altora. Este încărcat cu rutina zilnică pe care paşii noştri o desenează pe asfaltul anonim şi mut dar în acelaşi timp parcă păstrând ecoul fiecărei treceri grăbite sau contemplative. Putem evada din timp ? Îl putem lăsa undeva în urma şi juca “v-aţi ascunselea”?
Privirea oraşului se constituie într-o fereastră deschisă către locuri şi oameni. Ei sunt purtători de poveşti, spontani şi expresivi în gesturi, cu grijile şi zâmbetul de zi cu zi, ca prezenţă sau ca lipsă decisivă, ca elemente definitorii ale unui spaţiu care la rândul său este transformat şi modelat constant, prin derularea efemeră a timpului cotidian. Oraşul ca o mare scenă pe care ochiul fotografic o parcurge ca privitor şi ascultător sensibil, cu simţurile ascuţite, ca povestitor – constituie o resursă inepuizabilă de inspiraţie fotografică. Prin privirea asumată în registrul afectiv străinul se apropie, devenind cel care işi dezvăluie “o secundă” din viaţă, locurile dezvăluind secrete mici, oraşul devenind un loc familiar, cunoscut, apropiat – oraşul nostru, al meu, al tău.
Tema:
Abordarea temei timpului şi a momentului de graţie în fotografie işi propune exprimarea prin imagine a viziunii fiecăruia dintre participanţi despre modul în care Timpul işi pune amprenta asupra oraşului şi locurilor sale, asupra oamenilor, prin trecere, pe-trecere sau ne-trecere. Nu este vorba însă despre timpul prezent ci despre o evadare din mrejele sale.
Împreună vom încerca să aflăm cheia prin care putem afla secretele timpului. Oraşul devine un subiect de căutare a acelor insule de atemporalitate, locuri care au scăpat trecerii timpului şi au reuşit să rămână undeva în afara incidenţei lui. Imagini de azi care exprimă un oraş care nu vine şi nu se duce dinspre şi spre nicăieri, un oraş cu locuri şi oameni aflaţi în afara timpului. Mica magie pe care fotografia şi căutarea prin imersiune urbana o pot face accesibilă.
Aşadar, aflăm un oraş aflat sub incidenţa timpului – cu locurile sale atemporale, cu trăirile şi contradicţiile care îl definesc în viziunea fiecăruia. Oameni – trecători, personaje, necunoscuţi, locuri împietrite, patina trecerii atâtor generaţii, micile drame zilnice şi secrete, un sărut furat, un zambet, bunica şi nepoţii săi ce râd cu clinchet, tânara misterioasă care-şi ascunde zâmbetul în spatele unei şuviţe rebele, grupul de veterani campioni la şah – toate poartă poveşti ale cadrului cotidian, din peisajul cărora fiecare facem parte şi care acum pot deveni subiecte fotografice, “furate” din mâna Timpului. Imaginea devine un mijloc de comunicare sensibilă a propriei prezenţe în oraş, totul trecut prin filtrul Timpului cu care vom încerca să ne jucam de-a v-aţi ascunselea.
Teme abordate :
Oraşul ca loc al planurilor multiple, fotografia ca instrument, timpul şi concomitenţa, sincronicitatea, momentul de graţie, imersiunea fotografică. Se vor introduce concepte specifice genului de fotografie prezentat, se va aborda tehnica fotografierii în oraş şi se vor analiza imagini ale genului fotografic urban. Este necesară abordarea unui set de concepte şi creerea unui vocabular capabil să creeze punţi de comunicare.
Am extins tema “fotografiei de stradă” prin propunerea unei categorii mai cuprinzătoare şi mai flexibile, aceea a “oraşului şi poveştilor sale” – “urban stories”. Vom analiza imagini care abordează în mod creativ viaţa oraşului, întâmplări în mediul urban, oamenii şi momentele efemere – imagini care “povestesc” şi nu doar “prezintă”. Exemplele discutate vor prezenta întâmplări cărora oraşul le este fundal şi martor tăcut, corelate cu atmosfera urbană, lumină şi umbră, stări şi senzaţii subiective care poartă amprenta locului studiat, elementele ce conţin acel sâmbure fotografic căutat prin abordarea temei întâlnirii propuse.