Un fotograf pe săptămână : Aleksander Rodchenko
Dacă e final de săptămână, avem un nou articol din seria Un fotograf pe săptămână. Astăzi rămânem în sfera de influență rusească și povestim despre Aleksander Rodchenko.
“We must revolutionize our optical perception. We must remove the veil from our eyes.”
Aleksander Mikhailovich Rodchenko s-a născut într-o familie din clasa muncitoare în data de 5 decembrie 1891 în St. Petersburg, Rusia. Tatăl său, Mikhail Mikhailovich Rodchenko era designer pentru teatru, iar mama sa, Olga Evdokimovna, lucra la o spălătorie.
În 1909, familia s-a mutat în Kazan, după moartea tatălui său. Între anii 1908-1910, Rodchenko a studiat ca tehnician dentar în cadrul Școlii de Stomatologie a Doctorului Natanson.
A devenit artist fără a fi expus artei în prealabil, inspirându-se din diverse reviste. În 1910 și-a început studiile în cadrul Scolii de Artă, unde a fost îndrumat de către Nicolai Fechin și Georgii Medvedev.
Tot în cadrul Școlii de Artă a cunoscut-o și pe Varvara Stepanova care, i-a devenit ulterior soție.
După 1914, și-a continuat studiile asupra artei în Moscova, în cadrul Institutului Stroganov, unde, în 1915, a realizat primul său desen abstract sub influența lui Kazimir Malevich.
În 1915, a participat la expoziția “The Store”, organizată de către Vladimir Tatlin, care este una dintre persoanele care i-au influențat direcția creativă.
Opera lui Rodchenko a fost influențată de curentul Abstract și de Cubism și, mai târziu, de Cubo-Futurism; utiliza rigla și compasul în pictură pentru a elimina urmele expresive ale pensulei.
I-a fost asistent lui Vladimir Tatlin și a lucrat într-un mediu variat ca decorator, designer în arta teatrală, pictor, sculptor, copist și fotograf.
După Revoluția Rusă din 1917, s-a alăturat bolșevicilor; credea cu tărie în noile oportunități artistice și a devenit activ în mai multe domenii artistice.
În 1921, l-a înlocuit pe Wassily Kandinsky în postul de Președinte al Institutului de Stat al Culturii și Artei și Președinte al Comisiei Rusești de Stat și al Biroului Muzeelor pentru achiziții în domeniul artei.
Între 1920 – 1930, a predat în cadrul organizației “Higher Technical-Artistic Studios”. Organizația a fost dizolvată în 1930.
În 1921 a devenit membru al Mișcării Productiviste, împreună cu Stepanova și Aleksei Gan. Dorința grupării era de a încorpora arta în viața de zi cu zi. În acest moment, a renuntat la pictură în favoarea designului de grafică pentru poster, cărți si filme. A fost puternic influențat de ideile producatorului Dziga Vertov; cei doi au lucrat intensiv împreună în 1922.
În 1921 a colaborat, la scrierea Manifestului Constructivist, cu Vladimir Mayakovsky, Vsevolod Meyerhold,compozitorul Dmitri Shostakovich, regizorul Dziga Vertov și mulți alții.
Impresionat de fotomontajele curentului Dadaist german, și-a început propriile experimente în domeniu, întâi manipulând imagini oarecare în 1923, iar mai apoi, din 1924 utilizându-și propriile imagini.
Primul fotomontaj publicat, în 1923, era o ilustrație a poemului “About This” al lui Mayakovsky.
“Photography has all the rights, and all the merits, necessary for us to turn towards it as the art of our time.”
Între 1923 – 1928, Rodchenko a colaborat cu Mayakovsky pentru realizarea designului publicațiilor “LEF” și “Novy LEF” – publicații ale artiștilor constructiviști. O mare parte a fotografiilor proprii au fost utilizate drept copertă pentru cele două publicații.
Rodchenko elimină detaliile neimportante din imaginile sale, scotea în evidență compoziția diagonală și de asemenea,se concentra pe așezarea și mișcarea obiectelor în spațiu; în această perioadă, împreună cu Stepanova, a realizat cunoscutele panouri pictate ale clădirii Mosselprom din Moscova.
În 1925, s-a născut fiica lui Rodchenko și a Stepanovei, Varvara Rodchenko.
Pe toată perioada anilor ‘20, opera lui Rodchenko este una abstractă, acest lucru schimbându-se cu începutul anilor ’30 când, datorită schimbărilor artistice, s-a concentrat mai mult pe fotografia de sport, parade sau mișcare aflată sub o anumită coregrafie.
În 1928, s-a alăturat cercului artistic “October Circle”, însă a fost exclus trei ani mai târziu, fiind acuzat de “formalism”.
A revenit la pictură la sfârșitul anilor 1930 , a încetat să mai fotografieze din 1942 și a produs opere expresioniste abstracte în anii 1940 . A continuat să organizeze expoziții de fotografie pentru guvern în timpul acestor ani .
Rodchenko a murit la Moscova, în 1956 .
Alexander Rodchenko este probabil cel mai important artist avangardist care a pus arta în slujba revoluției politice . În acest sens , cariera sa este un model al ciocnirii dintre arta modernă și politica radicală.
Rodchenko s-a evidențiat ca un pictor destul de convențional , dar întâlnirile sale cu futuriștii ruși l-au propulsat spre a deveni un fondator influent al mișcării constructiviste .
Devotamentul său față de Revoluția Rusă la încurajat ulterior să abandoneze în primul rând pictura și mai apoi, arta în general și, să-și pună abilitățile în serviciul industriei și al statului , proiectând aproape tot, de la reclame la coperți de carte.
Munca lui de o viață a fost un experiment continuu cu o serie extraordinară de aplicații , de la pictură și sculptură la design grafic și fotografie; mai târziu în cariera sa , politicile represive îndreptate împotriva artiștilor moderni din Rusia l-au convins să se întoarcă la pictură.
“In order to educate man to a new longing, everyday familiar objects must be shown to him with totally unexpected perspectives and in unexpected situations.”
Etichetă:fotograf rus, fotografi celebri, istoria fotografiei