Un fotograf pe săptămână : Vivian Maier
După ce am povestit despre Grupul F.64 și fotograful David Bailey, continuăm seria de articole „Un fotograf pe săptămână” cu fotografa de stradă americană Vivian Maier.
“We have to make room for other people. It’s a wheel. You get on. You go to the end. And someone else has the same opportunity to go to the end. And so on. And somebody else takes their place.”
Vivian Dorothy Maier este una dintre marile controverse ale lumii artistice. S-a născut pe 1 februarie 1926, în orașul New York, avându-i ca parinți pe franțuzoaica Marie Jaussaud și pe austriacul Charles Maier.
În repetate randuri, de-a lungul copilăriei, și-a mutat reședința între SUA și Franța, locuind împreună cu mama sa în orășelul alpin Saint Bonnet en Champsaur. Tatăl a părăsit familia aparent temporar, în anul 1930, din motive necunoscute. În 1935, Vivian și mama sa locuiau în Saint Julien en Champsaur iar înainte de 1940 s-au reîntors în New York, unde locuiau tatăl și fratele său.
Viața personală a artistei este foarte puțin cunoscută și toate detaliile publice au fost dezvăluite de către persoanele în slujba cărora, Vivian a lucrat pe post de dădacă.
În 1951, la vârsta de 25 de ani, Maier s-a restabilit la New York dupa care, în 1956 s-a mutat în Chicago, unde a lucrat timp de 40 de ani pe post de îngrijitor și dădacă.
Primii 17 ani în Chocago și i-a petrecut lucrând pentru 2 familii: între 1956-1972 pentru familia Gensburg și între 1967-1973 pentru familia Raymond. Lane Gensburg spunea despre Vivian că: “She was like a real, live, Mary Poppins”.
Familiile în slujba cărora s-a aflat, o descriau ca fiind o persoană foarte retrasă, care își petreceau zilele plimbându-se pe străzile orașului, alături de aparatul Rolleiflex.
În 1959 și 1960, Maier a întreprins o “excursie” pe cont propriu, timp în care a fotografiat Los Angeles-ul, Bangkok-ul, Manila, Shanghai-ul, Beijing-ul, Syria, Egipt-ul și Italia.
Cel mai probabil, fondurile pentru îndrăzneața excursie, au fost strânse în urma vânzării unei proprietăți de familie din Saint Julien en Champsaur, mai precis, o fermă.
În 1970, pentru o scurtă perioadă de timp, Maier s-a aflat în rolul de dădacă a copiilor lui Phil Donahue. Pe lângă zelul excesiv în ceea ce privește fotografia, Vivian avea și alte câteva deprinderi mai puțin obișnuite…era colecționară de ziare și obișnuia să facă înregistrări audio, fie monologuri, fie discuții pe care le purta cu persoanele pe care le fotografia.
În filmul documentar “Finding Vivian Maier”, interviurile luate angajatorilor ,dar și copiilor de care Vivian a avut grija de-a lungul anilor, sugerează faptul că, Maier avea tendința de a se prezenta utilizând alt nume , dar și alt accent, detalii personale diferite, iar comportamentul ei față de copii se schimba de la un loc de muncă la altul.
Frații Gensburg, de care Vivian a avut grija când aceștia erau copii, au încercat să o ajute în anii bătrâneții, când Maier a întampinat dificultăți datorită lipsei de bani. Când era pe punctul de a fi evacuată dintr-un apartament sărăcăcios din Cicero, o suburbie a orașului Chicago, aceștia au ajutat-o să se mute într-o zonă mult mai bună, pe Sheridan Road.
În noiembrie 2008 Maier a alunecat pe gheață și s-a lovit puternic la cap; a fost transportată la spital însă, nu și-a revenit. În ianuarie 2009, a fost mutată într-o instituție specializată din Highland Park, unde a și decedat în luna aprilie a aceluiași an.
Din cauza problemelor financiare, în 2007, cu 2 ani înainte de a deceda, Maier nu a reușit să mai plăteasca pentru spațiul închiriat în care își ținea o parte din arhiva de filme iar ca rezultat, negativele, printurile, filmele de 8mm și casetele audio aflate în depozit, au fost confiscate și scoase la licitație.
O mare parte a arhivei a fost cumpărată de 3 colecționari de fotografii: John Maloof, Ron Slattery și Randy Prow. Slattery a fost persoana care a publicat pentru prima dată lucrările artistei în 2008, însă nu a avut un rezultat foarte bun.
Maloof a cumpărat cea mai mare parte a arhivei, în jur de 30.000 de negative, deoarece lucra în acel moment la o carte despre istoria cartierului Portage Park din Chicago.
Mai târziu, Maloof a cumpărat și mai multe fotografii ale artistei, de la un alt participant la licitație. Acesta a descoperit numele artistei pe cutiile cumpărate, însă nu a reușit să afle nimic despre Vivian Maier până cand, după o căutare pe Google, a descoperit necrologul din ziarul Chicago Tribune, care făcea referire la decesul lui Maier din aprilie 2009.
În octombrie 2009, Maloof și-a conectat blog-ul la o serie de fotografii de pe Flickr ale lui Maier, iar rezultatul a fost incredibil!
La începutul lui 2010, colecționarul Jeffrey Goldstein din Chicago a cumpărat o parte a colecției Maier de la unul dintre cumpărătorii inițiali, pe nume Prow. De la achiziția inițială, colecția lui a crescut la 17500 de negative, 2000 de printuri, 30 de filme “homemade” și numeroase diapozitive. În decembrie 2014, Goldstein a vândut negativele alb negru galeriei Stephen Bulger din Toronto.
Maloof, care conduce “Maloof’s Collection”, deține în prezent 90% din totalul de lucrari ale artistei, acest lucru însemnând între 100.000 și 150.000 de negative, peste 3000 de printuri vintage, sute de role de film, filme și casete audio.
De la descoperirea postumă, fotografiile artistei au captat un interes internațional, iar imaginile sale au aparut în numeroase expoziții, galerii și chiar 2 filme documentare.
În iunie 2014, avocatul și ex-fotograful David C Deal, a lansat un caz pentru a disputa drepturile asupra moștenirii lui Vivian Maier. Avocatul încearcă să dovedească faptul că există un moștenitor, un văr din Franța al artistei, care trebuie recunoscut sub legea americană.
Filmul documentar “Finding Vivian Maier”, regizat de John Maloof și Charlie Siskel, prezintă misterioasa viață a artistei, care a devenit unul dintre cei mai importanți fotografi ai secolului 20. Filmul prezintă interviuri luate chiar copiilor de care Vivian a avut grijă în anii petrecuți în Chicago.
În acest moment, toate persoanele care dețin lucrări aparținându-i artistei, sunt invitați de către Maloof, dar și de către fanii lui Vivian, să publice fotografiile. Există chiar și un profil pe Facebook creat de către John Maloof, unde se postează imagini capturate de Maier.
Știați că?
- Primul aparat foto al lui Vivian Maier a fost un aparat Kodak Brownie care avea un singur timp de expunere și nu prezenta control asupra diafragmei sau asupra focalizării. În 1952 și-a cumparat primul aparat Rolleiflex.
- De-a lungul carierei a utilizat aparate ca: Rolleiflex 3.5T, Rolleiflex 3.5F, Rolleiflex 2.8C, Roleiflex Automat, Leica IIIc,Inhagee Exakta, Zeiss Contarex și altele.
- Filmele cel mai des utilizate în lucrările sale erau Kodak Tri-X și Ektachrome.
- Imaginile artistei au fost digitalizate inițial utilizând un scanner Epson V700, mai apoi s-a făcut trecerea la un scanner Imacon 949.
- După moartea artistei, s-au descoperit și în jur de 2000 de negative nedevelopate. Acestea au fost procesate ulterior și mai apoi digitalizate.
2 comentarii
"Primul aparat foto al lui Vivian Maier a fost un aparat Kodak Brownie care avea un singur timp de expunere și nu prezenta control asupra diafragmei sau asupra focalizării."
Cine scrie astfel de ineptii ? Un singur timp de expunere? … super articol
Buna Radu, colegul nostru Sebastian se referea la faptul ca respectivul model de brownie nu are setari de timp de expunere. Avea doar un mod bulb pe langa timpul de expunere prestabilit.