Oda Lui Caravaggio
Anno domini 1600
Celebru maestru al picturii baroce, Michelangelo Merisi Caravaggio (1571-1610) a fost cunoscut mai degraba ca un bataus rebel si scandalagiu, calitati care l-au trimis in cele din urma in inchisoare si exil. Persona non grata a epocii sale, Caravaggio a fost un inovator, si-a socat contemporanii cu realismul operelor sale.
Anul 2012 e.n.
Abordarea pragmatica a fotografiei comerciale de produs apasa necrutator pe grumazul exprimarii artistice. Armate de produse se revarsa din cataloage, flyere si pagini de web. Se cer expunerea perfecta si detaliul ireprosabil. Se vinde produsul ideal “secera si ciocanul pe fundal alb”.
Imi doresc sa vad din nou cu ochii lui Caravaggio. Vreau arma crimei alaturi de pulpa de vitel la superoferta, Ciorbita la ceaun pe pirostrii, Madone pe coada vacii.
Fotografia ce urmeaza este un exercitiu de lumina si compozitie, si totusi o fotografie de produs. Cosul cu fructe ar umple cu succes o pagina de catalog de supermarket, insa acum creeaza doar ambianta. Cine se uita la vinul meu de 14 ani trebuie sa inghita in sec, este plata ce o doresc. Unii s-ar putea sa ma acuze de ambiguitate, de limbaj obscur, mesaj neclar, baroc la peiorativ. Cine isi doreste sa puna mana pe acea sticla ma va intelege.
Totul a inceput cu un catalog de supermarket in cutia postala si o sticla de colectie pe raftul din beci. Anotimpul mi-a adus fructele si soacra-mea cosul. Vinul e rezerva speciala.
Am asezat, dupa care am reasezat. Am tras concluzia ca e bine, apoi m-am razgandit. In cele din urma m-am hotarat sa trag niste cadre.
Hmm, este perfect si totusi nu se vede pepenele. Cat de constiincios sunt asezate fructele in linie dreapta, iar curmalele, parca-s puse pe cantar. Nu e cam mare spatiul intre sticla si cos si cam mic intre sticla si pahar?…
Asa am am zis si eu.
Cred ca as invarti si acum fructele acelea pe masa daca nu ar fi intervenit fiul meu, manat de dorinte mai pragmatice. Am declansat si l-am lasat sa plece victorios cu pretioasa captura, ananasul. Desigur sticla a ramas la mine. Cu totii trebuie sa traim pana la urma.
Schema de iluminare
are cea mai mica insemnatate, dar iat-o pentru ca mi-a facut placere sa o desenez.
Voi numi acest tablou “Cos cu fructe si superoferta”, in cinstea lui Caravaggio!
Echipament folosit:
012b (stativ mic)
190xprob + 804rc2 (kit trepied cu cap)
fundal gri smoke grey –
lc325 stativ
085bs (stativ cu boom)
clema cu spigot 175
brat articulat 196ab-2
blenda 5in1
filtre colorate 21cm
suport filtre 21cm
reflector 21cm
softbox strip 130x50cm
softbox 100x100cm
blit D-lite it 4
blit D-lite it 2
Un articol de Stefan Popescu
Etichetă:Elinchrom, fotografie de produs, fotografie studio
6 comentarii
Daca se lucra putin si asupra reflexiilor de pe sticla si pahar in care se disting anumite forme si obiecte din studio, cred ca ar fi fost see you adevarat o oda la adresa maestrului. Ma gandesc ca in studio lumina poate fi controlata destul de bine, singurele reflexii de dorit fiind cele generate de luminile de studio, blande si uniforme.
:)) nice
Un exercitiu foarte bun. Felicitari!
aparat foto? obiectiv? expunere…apertura….iso…ciuciu.
Doar reclama la o gramada de accesorii.
Domnul Just Earnest ma impinge chiar spre pacatul de care ma acuza, de a face si mai multa reclama. Prin urmare: distanta focala 50mm, diafragma f/5.6, iso 100, timpul nu are nicio contributie, dar a fost 1/125s.
Mersi frumos… Si un "tablou" chiar reusit, demn de un Carravaggio.
http://allart.biz/up/photos/album/B-C/Caravaggio/…