Ce este punctul de statie?
Punctul de statie poate transforma un subiect neinteresant intr-unul uimitor sau vice versa, poate transforma intreaga viziune a unei fotografii, poate echilibra o compozitie sau distruge armonia unei imagini. Totul depinde de felul in care te pozitionezi. Vrei sa sugerezi putin dramatism? Alege punctele mai extreme, de foarte sus sau foarte jos, pentru a folosi distorsionarea in avantajul tau!
Punctul de statie este cel in care fotograful sta/se situeaza cu aparatul in raport cu subiectul.
Acesta se poate schimba in trei moduri:
- Inainte si inapoi – se schimba proportiile dintre primul plan si cel secundar. O greseala des intalnita in acest caz este modificarea distantei focale a zoom-ului.
- Stanga – dreapta ajuta la la schimbarea elementelor din planul primar fata de cel secundar.
- Sus si jos – este una dintre cele mai neglijate miscari, la extreme fotografiile realizate sunt in plonjeu sau extralonjeu.
Conteaza foarte mult directia de fotografiere, ea ajuta la spatialitatea si adancimea fotografiei. Cu cat esti mai aproape de subiect cu atat va parea mai mare si vice versa. Robert Capa spunea “Daca fotografiile tale nu sunt bune, inseamna ca nu stateai suficient de aproape”. Cu alte cuvinte, este recomandat ca in loc sa folosesti excesiv zoom-ul sa te apropii de subiect, interactiunea intotdeauna schimba lucruri in favoarea creatiei.
Punctul de statie trebuie ales tinand cont de mai multe elemente precum: lumina, subiectul, tipul de fotografie sau echipamentul detinut. Punctul de statie trebuie sa-ti ofere stabilitate, nu este recomandat sa te contorsionezi sau sa te pui in pozitii dificile. Singura exceptie in acest caz ar fi doar daca subiectul este unul spontan si daca unghiul obtinut prin contorsionism chiar creeaza o fotografie deosebita, fara sa fie miscata sau compusa gresit.
Insa, adesea cand alegi un punct de statie instabil, rezultatele pot fi nesatisfacatoare. Alege o pozitie cat mai comoda pentru a te incorda cat mai putin (cu cat te incordezi mai mult, cu atat exista sansa de a face o fotografie miscata, deoarece membrele vor incepe sa tremure). Mainile trebuie sa stea cat mai relaxate, drepte si pe langa corp, nu in aer. Picioarele la fel, iti recomandam sa stai pe burta daca vrei sa fotografiezi de jos, nu pe vine.
A-ti tine respiratia cand declansezi este o greseala, pentru ca in cateva secunde (cum am mentionat mai sus) mainile tale vor incepe sa tremure. Declansarea trebuie facuta intre expiratie si inspiratie. Nu brusca declansatorul, apasa pe el cu grija, oricat de tare te-ai grabi, pentru ca riscand ca fotografia sa-ti iasa neclara pierzi mai mult timp decat fiind putin mai grijuliu.
In ceea ce priveste fotografia de portret (clasica), este mai bine daca tii obiectivul la nivelul ochilor modelului. Daca obiectivul este prea sus modelul va parea miscorat, ca o papusa cu capul foarte mare si trupul foarte mic, in timp ce daca fotografiezi prea de jos, efectul va fi invers. Tot in cazul portretelor clasice iti recomandam ca punctul de statie sa nu fie foarte aproape de model, pentru ca il/o poti intmida, inhiband naturaletea lui/ei.
Totusi, regulile din paragraful anterior sunt pline de exceptii. Un portret facut foarte de sus, poate accentua privirea intr-un mod interesant, la fel cum ajuta sa fotografiezi mai de jos, o persoana foarte inalta. Te poti apropia de model daca te intereseaza in mod special anumite trasaturi, dar ceea ce este mentionat aici deja nu mai tine de portretul clasic.
O greseala des intalnita este atunci cand fotografia contine prea multe elemente. Stim ca sigur ti s-a intamplat ca la un moment dat sa fii profund fermecat de multitudinea de lucruri pe care le vezi. Nu le lasa sa te influenteze! Aglomerarea imaginii nu va face decat sa distruga din farmecul realitatii, pentru ca aparatul nu poate cuprinde tot ce vezi tu cu ochiul. Respira adanc si imparte-ti viziunea in cateva puncte centrale, mai putin aglomerate pe care sa le fotografiezi. Mereu ai optiunea de a realiza mai apoi un colaj, care sa cuprinda tot ce ai vazut tu, fara sa coplesesti privitorul.
Nu te grabi, creeaza povesti, imbina-le! Amintirile din mintea noastra sunt structurate ca niste povesti si atunci, continuitatea mai multor imagini va fi intotdeauna mai buna decat o singura imagine aglomerata.
Testeaza aceste sfaturi si descopera care ti se potrivesc!
Etichetă:compacte, compozitie, dslr, fotografie, mirrorless, punctul de statie, sfaturi, tutorial
2 comentarii
Cu parere de rau spun ca este un articol incomplet . Cel care a a scris acest articol este complet dezimformat incercand iarasi sa impresioneze prin multa vorba. Definitia punctului de statie in acest articol ,sunt cuvinte alese la intamplare . Probabil vina e mai mare a celui care a aprobat acest articol. Oare cand vom alege un profesionist adevarat care sa ne vorbeasca despre fotografie ?
Buna, Cristian. Iti multumim pentru feedback si te rugam sa ne spui cum vezi tu o definitie completa a punctului de statie. Articolul este unul dedicat incepatorilor si incearca sa povesteasca intr-un limbaj cat mai accesibil despre punctul de statie. Noua ni s-a parut ca atinge punctele esentiale despre acest subiect, dar asteptam cu drag orice fel de completari esentiale 🙂