Blițuri și accesorii: Nissin vs Metz vs Phottix
A fost odată ca altă dată, un fotograf în căutarea echipamentului potrivit pentru nunţi de Feţi Frumoşi, portrete de Ilene şi alte proiecte pe care urma să le povestească în imagini. Ne-am gândit să-l ajutăm cu impresiile noastre, când va socoti cum să îmblânzească umbrele din
aventurile sale.Să vedem aşadar la ce ne putem aştepta de la următoarele bliţuri, care ar putea să-i facă cu ochiul fotografului nostru: Nissin Digital MG8000 Extreme, Metz 64 AF-1 şi Phottix Mitros+, variantele compatibile Nikon. Amintim şi accesorii care le sporesc utilitatea: difuzorul Gary Fong Lightsphere Collapsible, power pack-ul Pixel TD-382 şi setul de control radio Phottix Odin TTL.
Consideraţii despre construcţie
Toate cele trei bliţuri au talpa metalică şi oferă o senzaţie de rezistenţă constructivă. Metz (fabricat în Germania) are finisaje superioare şi o eleganţă aparte, secondat la distanţă de Nissin. Sentimentul acesta de fineţe persistă şi la interior, sunetele produse de condensator şi zoom fiind mai moi la Metz decât la Nissin şi Phottix, care sunt mai zgomotoase.
Sistemul de prindere pe patină este clasic la Nissin şi Metz, iar cursa de înfiletare este scurtă. Phottix a optat pentru un sistem de prindere rapidă, cu pârghie de blocare culisantă.
Protecţia la umezeală: Phottix are un manşon din cauciuc pentru protecţia contactelor, Metz se declară sensibil, iar Nissin este vulnerabil din cauza sistemului de răcire (eficient de altfel), ale cărui perforaţii restricţionează şi folosirea unor modificatori (Gary Fong, snoot).
Nissin lucrează cu magazii amovibile, facilitând schimbarea acumulatorilor, lucru de mare ajutor când ne grăbim sau ar fi dificil să înclinăm bliţul pentru a scoate acumulatorii.
Consideraţii despre putere, calitatea luminii, timp de încărcare
Dispersia luminii la zoom 24mm şi 105mm; distanţa: 2 metri; F11.
Dispersie bună pentru Nissin şi Phottix. Metz generează un şablon cu care ne-am mai întâlnit şi la alte modele ale sale, care se accentuează proporţional cu creşterea zoomului. Subiectiv, lumina Nissin pare mai rece.
Am măsurat puterea folosind un exponometru Kenko KFM-1100 (1/250, ISO 100). Să interpretăm tabelul următor mai mult comparativ, decât sub formă de valori absolute.
Testul cadenţei de tragere a constat în câte trei serii consecutive pentru fiecare bliţ (20 de cadre; la intervale de 1,2 şi respectiv 3 secunde; cu 3 minute pauză între serii).
Seria 1: 20 de cadre, interval 1 sec, putere 1/1
Nissin a redus puterea pentru a păstra cadenţa. Metz a pornit bine, 2 reuşite din 3, cu intensitate relativ constantă. Phottix a reuşit doar 1 din 5.
Seria 2: 20 de cadre, interval 2 sec, putere 1/1
Seria 3: 20 de cadre, interval 3 sec, putere 1/1
Metz şi-a activat protecţia la supraîncălzire în cadrul seriilor 2 şi 3. Menţionăm şi că au fost raportate unităţi Phottix Mitros+ sensibile la utilizare intensivă, dar lămpile arse se înlocuiesc gratuit de către producător şi nu au existat recidive. Medie de reîncărcare / acumulator după cele trei serii (putere 1/1; acelaşi set de acumulatori): Nissin: 235.5 mA, Metz: 135 mA, Phottix: 276.75 mA, cu rezerva că am avut timp să efectuăm acest test o singură dată.
Aici găsesc oportun să introducem în scenă power pack-ul Pixel TD-382, pe care l-am putut folosi doar cu Nissin (direct) si Phottix (adaptor inclus). Pentru Metz nu am avut adaptor.
Rezultatele au fost excelente pentru ambele bliţuri. Prezentăm doar testul Phottix:
Test HSS; 1/4000, F1.4; bliţ direct, de la aprox. 3 metri de subiect, putere 1/1; (x = fără bliţ)
Consideraţii despre uşurinţa în utilizare
Utilizatorii cu experienţă pot folosi majoritatea funcţiilor acestor bliţuri fără instrucţiuni. Nissin oferă cel mai rapid acces la modificarea valorilor dintre cele trei bliţuri testate; butoanele sus/jos controlează zoomul, butoanele stânga/dreapta controleaza puterea (sau compensarea TTL). Meniul de selectare a modurilor de operare şi meniul avansat sunt ciclice, crescând eficienţa.
Metz are o interfaţă touch, minimalistă, elegantă, dar ineficientă. Implementarea curentă o face şi mai greu de utilizat, folosind doar parţial capacităţile touch. Vom da exemplu modificarea puterii:
Metz 64 AF-1, interfaţa pentru modificare putere
Butonul P (rosu) ne duce la ecranul 2, cu lista valorilor posibile. Trebuie să preselectăm întâi valoarea din listă, folosind săgeţile sus/jos (cu pas 1/3), după care apăsăm pe valoarea efectivă pentru modificare… deci de ce mai avem touch?! Listele nu sunt ciclice, iar ca idee, modificarea 1/1 la 1/256 necesită 24+1 apăsări! Stil valabil şi pentru alţi parametri (zoom sau selectarea modului), dar Metz ar putea eficientiza interfaţa prin updateuri de firmware.
Metz are şi o bilă albă, oferind 4 setări custom care se pot salva şi încărca după placul utilizatorului. Ecranul este touch rezistiv, deci se poate utiliza şi cu mănuşi. Phottix ne readuce pe tărâmul butoanelor fizice, cu operare aproape la fel de rapidă ca Nissin. Pentru modificare zoom/putere apăsăm butonul Zoom/Set şi apoi folosim săgeţile sus/jos pentru modificarea valorii. Liste de valori ciclice, interfaţă rapidă per total.
Difuzorul Gary Fong Lightsphere Collapsible se poate strânge şi transporta uşor, ceea ce îl recomandă înaintea oricărei alte variante din aceeiaşi categorie, deşi poate fi mai scump. Nerecomandat pentru Nissin, din cauza sistemului de ventilaţie. Pentru susţinerea verticală a difuzorului, putem roti capul bliţurilor 180 in plan orizontal (nu au blocaj vertical la 90).
Concluzii
Nissin
Pro: tub de quartz, care oferă cadenţă şi putere impresionante; uşor de folosit; ventilaţie eficientă; magazie acumulatori amovibilă; mufă power pack; sincron cablu (PC); update usb.
Contra: perforaţiile sistemului de ventilaţie îl fac sensibil la umezeală, restricţionează folosirea anumitor modificatori (difuzor Gary Fong, snoot etc..) şi determină lipsa difuzor wide/ bounce card; lipsă indicator baterie; zgomotos electro-mecanic.
Metz
Pro: putere constantă si cadenţă bună la serii rapide relativ scurte (~15 cadre); subiectiv mai puternic în mod HSS decât celelalte două, dar afirmaţia necesită testare suplimentară pentru confirmare; 4 setări custom; construcţie şi finisaje de calitate; sincron cablu (PC); silenţios; update usb; interfaţa extensibilă prin upgrade de firmware.
Contra: interfaţă ineficientă, modificare greoaie a parametrilor; difuzie neuniformă (la zoom); protecţia la supraîncalzire se activează destul de repede; conector proprietar pentru power pack; rotaţie limitată a capului pe orizontală; lipsă indicator baterie (firmware update?).
Phottix
Pro: transceiver radio integrat (sună magnific, dar sistemul Odin nu a fost disponibil pentru review, deci nu am putut testa); uşor de folosit; dispersie uniformă a luminii; libertate extinsă de mişcare a capului (orizontală/verticală); prindere rapidă protejată la umezeală; mufă power pack (adaptor inclus); sincron cablu (Jack); update usb.
Contra: sensibil la utilizare intensivă (problemă rezolvabilă în service); indicator baterie inexact; încarcare lentă (fără power pack); zgomotos electro-mecanic.
Un articol de Florin Vant.
7 comentarii
Nissin si Phottix, cine le face ? Multumesc.
Mai multe despre producatorii Nissin si Phottix puteti afla aici: http://www.nissindigital.com/aboutus.html si http://www.phottix.com/index.php/en/about-us
Interesant, dar mai degraba ar fi trebuit introdus in comparatie Pixel Mago in locul Nissin-ului
Well, ar fi avut mai mult sens dacă intra și SB910 la comparat…
Bun articolul. Multumesc F64 si dl. Florin Vant, asteptam si continuarea Odin.
Multumim si noi, Alin!
Multumim pentru sugestii, le transmitem mai departe 🙂