Compoziții de stradă cu timp lung de expunere
Am auzit probabil cu toții despre modul prioritate de timp (S sau Tv) și faptul că, optând pentru acesta, putem determina și alege un timp mai scurt sau mai lung de expunere, ce ISO să folosească aparatul, dacă acesta să facă poze folosind flash-ul sau nu, putem compensa expunerea, iar camera ne va alege diafragma. Foarte util acest mod în momentul în care dorim fie să realizăm un panning, să avem o expunere lungă în care să suprindem luminile orașului sau oamenii în ipostaze inedite, ori să înghețăm mișcarea cuiva, de exemplu a copiilor în parc.
Atunci când fotografiem copiii în parc, iar lumina este foarte schimbătoare și ne provoacă să ajustăm rapid și diafragma, modul „S” ne salvează de chinul alegerii diafragmei și să ne păstrăm concentrarea asupra subiectului, realizând o încadratură și o compoziție cât mai reușită. Noi alegem timpul de expunere, camera ne alege diafragma în funcție de lumina schimbătoare, iar noi nu va trebui decât să apăsăm declanșatorul la momentul potrivit.
Mai mult, în fotografia de stradă, modul prioritate de timp se dovedește a fi și unul extrem de creativ, dacă optăm pentru un timp mai lung de expunere.
În plus, efectul fantomatic poate fi dublat de mișcarea aparatului și obținerea de imagini mai neobișnuite, cu un aer suprarealist.
(c) Mirela Momanu
(c) Mirela Momanu
Cu siguranță ai văzut imagini de impact ca cele de mai jos și te-ai întrebat ce setări au folosit fotografii.
(c) Mirela Momanu
(c) Mirela Momanu
(c) Mirela Momanu
(c) Mirela Momanu
(c) Mirela Momanu
(c) Mirela Momanu
Setări – câteva idei
Cuvântul cheie este verbul „a experimenta”, însă putem vorbi și de câteva setări standard.
În funcție de echipamentul foto de care dispui (anumite aparate au un sistem de stabilizare pe mai multe axe, foarte bine pus la punct, care îți permite să întinzi coarda ceva mai mult), timpul de expunere va fi unul destul de lung, chiar până la 1/8 sau 1/6 dintr-o secundă, în special dacă vrem să obținem un efect fantomatic destul de accentuat.
Mai mult, pentru a varia și pentru rezultate cât mai diferite, timpul lung de expunere/viteza redusă de declanșare se poate combina cu mișcări pe orizontală sau pe verticală ale camerei, cu rotirea aparatului sau cu zoom-ul realizat în timpul declanșării.
(c) Mirela Momanu
(c) Cristina Țintă
De asemenea, se poate activa și blitz-ul, ajungându-se până la viteze de 1” cu aparatul ținut în mână, experimentând mereu.
Rezultatele sunt întotdeauna imprevizibile, iar un cadru care să îți placă poate necesită foarte multe încercări.
„Un cadru care să îmi placă poate fi obținut la 50 de încercari, dar rezultatele selectate generează mereu o stare suprarealistă și oferă o senzație neobișnuită, întrucât ochiul privitorului nu va sesiza niciodată în realitate ceea ce se poate crea cu ajutorul aparatului de fotografiat în acest mod. Și iată cum aparatul foto devine mai mult decât un instrument de înregistrare a cotidianului, poate deveni o extensie a sufletului, imaginației și creativității.” (Mirela Momanu)
Alte fotografii de stradă cu timp lung de expunere:
(c) Cosmin Gârleșteanu
(c) Cristina Țintă
(c) Cristina Țintă
(c) Cristina Țintă
(c) Cristina Țintă
(c) Cristina Țintă
S-ar putea să te intereseze și articolele:
- Echipamentul în fotografia de stradă – ce alegem?
- Lumina în fotografia de stradă
- Fotografia de stradă – tips&tricks pentru surprinderea umbrelor
- Compoziții de stradă bazate pe linii și diagonale
sau cărțile:
- 50 Photo Icons: The Story Behind the Pictures
- London – Portrait of a city
- Martin Parr – Think of England
Un articol de Asociația Exposure.