Cum alegi un bliț. Sfaturi pentru începători
Vine o vreme în viața fiecărui fotograf în care acesta realizează că aparatul său nu îi mai este suficient pentru toate fanteziile și nevoile sale de pixeli. De cele mai multe ori, acea zi se identifică cu achiziționarea unui accesoriu, precum blițul cu patină.
Însă, dacă ați căutat pe site-ul nostru această categorie ați rămas probabil bulversați și pierduți într-o lume plină de blițuri TTL-uri, circulare și sincrone 🙂
Cum să alegeți corect un blitz potrivit pentru voi și după ce criterii să luați această decizie? Noi vă propunem mai jos mai multe variante, în special pentru pasionații fotografiei de studio, care necesită și o altă lumină decât cea naturală.
1. Puterea blițului
Atunci când vrem să aflăm puterea unui bliț ne ghidăm după un guide number, prescurtat GN și tradus în română ca număr director. GN este produsul dintre:
– Distanța maximă dintre bliț și subiectul fotografiat
și
– Valoarea f (a diafragmei), calculată de obicei la ISO=100 (aici avem grijă ca această valoare să expună corect filmul sau senzorul).
De exemplu: Ne imaginăm că vom fotografia un subiect aflat la 20 de metri distanță față de noi (mai precis, față de bliț). O setare de ISO 100 va ilumina corect acest subiect, iar diafragma va fi f=2. Atunci, guide number-ul nostru va fi: GN = 20×2 => GN = 40. (am înmulțit distanța în metri cu valoarea f-ului).
Cum alegem blițurile în funcție de acest număr? Prin formula lui înțelegem că un bliț cât mai puternic va avea un GN cât mai mare și va putea ilumina un subiect la o distanță mai mare. De obicei, un bliț încorporat într-un aparat are un GN destul de mic. Această putere mică a lor ne spune că vor ilumina o distanță mai mică de cinci metri. Însă un bliț extern, cu patină, poate avea un GN de valoare 76.
2. Patina blițului
Un bliț cu patină se montează extern pe un aparat, iar pentru aceasta trebuie să ne asigurăm că patina este compatibilă cu montura aparatului. Există un sistem de patină universală care are un sincron central și care poate fi folosită pe aproape toate aparatele (excepție fac unele modele prea vechi). În rest, blițurile și aparatele trebuie să fie potrivite după compatibilitate, căci patina poate fi dedicată Canon, Nikon, Sony etc.
3. Sincronurile sau modurile slave de declanșare
În afară de situaţia în care bliţul se află pe patina camerei, iar sincronizarea se produce direct, mai avem câteva variante alternative de declanşare a bliţului (sincronizare la distanţă).
Există mai multe moduri prin care putem conecta blițul și aparatul pe care îl montăm. Acestea sunt: prin cablu, optic sau radio. Acestea prezintă avantaje și dezavantaje și depind mult de confortul pe care și-l dorește fiecare și cronotopul în care își dorește să fotografieze.
A) Prin cablu
Cablurile TTL sunt o altă variantă de sincronizare prin cablu. Acestea au patine conectoare dedicate, pentru a putea monta blițul pe un capăt, în timp ce capătul opus se montează pe aparat.
B) Optic
Un sincron optic ne aduce avantajul de a nu mai depinde un cablu sau de un alt dispozitiv de emisie– recepție a semnalului de declanșare. Cu toate acestea, atunci când trecem de la cablu la optic raza noastră de acțiune se reduce la doar cinci – șase metri. O altă problemă poate fi faptul că dacă un bliț nu folosește un semnal codat, atunci el poate fi declanșat și de altcineva (ca atunci când am putea observa multe persoane cu bluetooth-ul activat într-un vagon de metrou și, în lipsa unui semnal codat am putea să le trimitem sau cerem informații).
Pentru a declanșa optic un bliț avem nevoie de un alt bliț sau de transmițător infraroșu (dacă blițul ce urmează să fie declanșat beneficiază de această funcție).
Sincronul optic se poate realiza chiar dacă bliţul nu dispune de fotocelulă. Cum se face asta? Cu ajutorul unei patine adaptoare cu fotocelulă (se montează bliţul pe această patină care transformă impulsul luminos în impuls electric, astfel transmițând semnalul către bliţ, declanşându-l).
C) Radio
Declanșatoarele radio se împart în două categorii: declanșatoare simple, cu unul sau mai multe canale, și declanșatoare TTL, care fac posibilă transmiterea semnalului TTL. Ambele categorii au modele care se pot sincroniza cu blițurile până la 1/8000s, care sunt foarte utile în fotografia sportivă.
4. Viteza de reîncărcare
Aceasta se măsoară în secundele care trec de când blițul a fost declanșat. Atunci când fotografiem evenimente, subiecte în acțiune, ne dorim să surprindem anumite cadre sau anumite expresii ne vom dori de asemenea ca viteza de reîncărcare să fie cât mai mare, respectiv ca durata de reîncărcare să fie cât mai mică. Indicii aceștia diferă în funcție de model și de brand și pot fi găsiți în specificațiile blițului.
5. Montare powerpack
Montarea powerpack reprezintă o sursă de alimentare suplimentară a bliţului care micșorează timpul de reîncărcare (pe care spuneam la punctul 4 că ne dorim să-l reducem). Astfel, numărul maxim de declanșări pe care îl putem face se maximizează, oferindu-ne cât mai multe posibilități. Nimeni nu își dorește să piardă timpul schimbând sau reîncărcând acumulatorii în mijlocul unei ședințe foto, astfel că un powerpack este cea mai bună variantă.
6. Fiabilitatea
Patina unui bliț poate fi din plastic sau din metal. Blițurile cu patină metalică beneficiază de o rezistență mai mare în urma manevrării. De asemenea, ușița care ține bateriile sau acumulatorii poate să se strice în urma utilizărilor multiple, sau poate să aibă un sistem de deschidere prea greoi, care să ne facă să pierdem cadre importante. Nu ne dorim nici să rupem această ușă, nici să ne chinuim să o deschidem de fiecare dată. Pentru toate acestea avem nevoie să încercăm înainte un bliț și să-i citim bine specificațiile.
Dacă aveţi alte nedumeriri/întrebări despre cum alegi un bliț, vă aşteptăm în magazinul F64 sau prin sistemul de consultanţă online din site, unde consultanţii noştri vă pot da sfaturi personalizate!
Succes și cadre luminoase!
de Cristian Uba
Etichetă:blit, fotografie de studio
9 comentarii
Un sfat care m-a luminat.
Bliturile se pot sincroniza si la 1/8000, dar totusi am inteles ca sincronizarea trebuie suportata de aparatul foto.
Nikon D7000 are setarea de maxim 320 (auto). Asta inseamna ca nu exista nici o sansa sa sincronizez la viteze
mai mari cu el? Sau pot trecand blitul in modul manual? Acest lucru m-a incurcat, pentru ca doream sa pot folosi blitul la viteze de peste 500, dar nu stiu daca voi putea face asa ceva cu aparatul acesta.
Buna ziua,
Pe Nikon D7000 trebuie activata functia de sincronizare din meniu la 1/320*. In toate situatiile ( trigger wireless care sa suporte High Speed Sync, CLS sau declansare de pe patina ) va trebui sa avem setat blitzul pe TTL.
Ulterior timpul de expunere va depasi valoarea de 1/250 si se va sincroniza fara sa prinda cortina in imagine, trebuie avut in vedere totusi ca la 1/8000 se va pierde foarte multa lumina si recomand utilizarea blitzului la zoom maxim cu puterea 1/1.
De luat in considerare ca imaginea o sa iasa usor subexpusa!
Va multumim pentru intrebare,
Razvan Tulai,
Consultant Magazin
Salut , voiam sa stiu daca un bilț de la nikon de exemplu merge pe un aparat canon?
Din pacate bliturile nu sunt compatibile.
Thanks for the useful work
Salutate.
Îmi spune cineva dacă pot folosi SB 600 prin radio .
Am tot încercat și nu am reușit să declansez prin radio PixelPawn
Mulțumesc .
Totuși, îmi puteți recomanda in blitz pentru un Canon 700D?
Bună ziua! Am un aparat foto Nikon d3100 și as dori sa chizitionez un blitz extern. Am găsit un youngnuo YN 560ll dar nu știu dacă este compatibil cu Nikon ul meu? Mulțumesc!