Developarea filmelor alb-negru
- Postat de fabianbalint
- Categorii Aparate Foto pe Film, FOTO, Pasonionati-foto awareness, Pro - foto awarness, Tutoriale
- Data 11 mai 2011
- Comentarii 3 comentarii
În plină perioadă de glorie a aparatelor DSLR, din ce în ce mai performante şi accesibile, fotografia clasică pe film alb-negru stârneşte din nou interesul multor pasionaţi ai fotografiei.
Există două tipuri de film alb-negru, cel clasic şi cel cromogenic destinat developării în substanţe destinate filmelor negativ color. În continuare ne vom referi la developarea filmelor clasice.
Rezultatele depind în primul rând de caracteristicile tipului de film ales: sensibilitate, contrast, granulaţie, claritate, redarea tonurilor, dar şi de expunere şi de obiectivele folosite. Putem influenta rezultatul, in functie de solutiile utilizate la procesare (revelator, etc.)
Instrumente necesare:
- Extractor film, manusi
- Tanc developare (Kaiser) + furtun spale la robinet
- Vase gradate
- Solutii: revelator, fixator, agent spalare
Etape:
1. Introducerea filmului în tanc se face în întuneric complet (camera obscura /sac).
2. Revelatorul se prepară prin diluarea soluţiei originale în cantitatea de apă necesară, conform specificatiilor producatorului si in concoordanta cu filmul folosit). Prin modificarea timpului de developare, a temperaturii şi agitării, se pot influenţa caracteristicile negativelor rezultate, dar este nevoie de experienţă. Există revelatoare care se pot refolosi pentru developarea mai multor filme, dar şi soluţii de unică întrebuinţare.
3. Baia stop/de stopare are rolul de a opri acţiunea revelatorului şi de a evita contaminarea fixatorului cu revelator. Se poate folosi o soluţie uşor acidă, dar este suficientă şi o clătire cu apă la 20grade C, sub agitare continuă timp de un minut. Utilizarea apei în loc de baie stop are ca efect şi continuarea efectelor revelatorului în zonele umbrite, rezultând tonalităţi mai blânde ale imaginilor.
4. Fixarea are rolul de a elimina complet halogenura de argint neexpusă pentru asigurarea transparenţei filmului în zonele umbrite ale subiectului. Fixarea nu este la fel de critică precum developarea, deoarece realizată corect nu influenţează aspectul final al imaginilor, deci este suficient să urmăm indicaţiile producătorului pentru preparare şi timpul total de fixare. Agitarea se face la 30-60 sec., prin răsturnare.
5. Spălarea finală este importantă pentru eliminarea oricăror urme de substanţe chimice rămase în urma fixării în gelatina filmului, în vederea asigurării longevităţii sale. Cea mai sigură este spălarea în apă curgătoare timp de 20-30min., urmată de o clătire în apă distilată pentru a elimina urmele de calcar şi alte substanţe din apa de la robinet, ceea ce va duce şi la eliminarea petelor pe suportul filmului rezultate în urma uscării.
6. Uscarea se poate face natural, prin întinderea filmului în poziţie verticală. Este bine ca uscarea să se facă în încăperi ferite de praf şi de curenţi de aer pentru a evita depunerea particulelor pe gelatina umedă. După uscare, filmul se taie în bucăţi care să cuprindă 5-6 cadre şi se depozitează în folii speciale pentru a evita zgârierea acestuia.
Etichetă:alb-negru, developare, film
3 comentarii
Tutorialul vostru este foarte vag, fără temperatura de developare (citiţi eticheta), nu spui ce pot sa gresează.
Un tutorial ceva mai bine facut.
http://fototutorial.wordpress.com/2009/12/16/deve…
Articolul complet poate fi citit în revista FotoClass nr. 2: http://issuu.com/fotoclass/docs/fotoclass_02_web?…
Cum pot curăța gelatina după un film foto?
Vreau să fie albă, dar în acelaș timp să nu o deteliorez.
Mulțumesc!