Elemente geometrice și perspectiva în fotografie
Elemente geometrice
Geometria are de-a face cu felul în care elementele incluse în cadrul nostru fotografic sunt așezate unele față de celelalte, dând naștere unor linii și unghiuri diverse, formând astfel suprafețe ce pot fi identificate drept cercuri, pătrate etc.
Toate elementele geometrice joacă un rol important în fotografie: de la punct, linie, diagonale, curbe și până la triunghiuri, cercuri, pătrate.
Triunghiurile sunt, probabil, cele mai ușor de identificat forme atunci când compunem o fotografie. Acestea creează în mod natural o adâncime a compoziției și avantajează imaginea.
De exemplu, zonele separate de piatră și de apă creează un flux natural pentru ochi, astfel încât acesta să ajungă la munte, el însuși având o formă triunghiulară.
Cercurile par să imprime o anumită energie cadruluifotografic. Pot fi utilizate cercuri întregi sau jumătăți de cerc pentru compunerea acestor curbe.
Liniile verticale sau orizontale reprezintă componente primare ale cadrului fotografic, calitățile lor grafice fiind puterice. Pentru a le evidenția, însă, va fi aproape întotdeauna necesar contrastul de lumină, culoare etc.
Liniile verticale exprimă într-o anume măsură forță, putere, în timp ce liniile orizontale exprimă stabilitate, liniște. Din punct de vedere vizual, liniile orizontale oferă mai mult confort, orizontul fiind de altfel cea mai familiară linie de referință, evidențiind o bază de sprijin.
Tratate împreună, liniile orizontale și cele verticale sunt complementare, fiecare acționând perpendicular pe cealaltă, dând o primă impresie de echilibru. Utilizate în mod simplu și cu forță în fotografii, liniile pot avea impact puternic într-o compoziție.
Alte exemple de fotografii bazate pe compoziții cu elemente geometrice:
O bază triunghiulară de compoziție, inversată pentru a spori efectul:
Perspectiva
În fotografii vedem întotdeauna o reprezentare 2D a unei scene 3D.
Perspectiva, în sens larg, poate fi privită drept sentimentul de adâncime și relația spațială dintre obiectele și subiectele dintr-o fotografie.
Deformarea perspectivei apare atunci când obiectivul aparatului de fotografiat captează o imagine diferit decât modul în care o percepe ochiul uman.
Un obiectiv cu unghi larg de cuprindere (wide angle), cu distanță focală scurtă, va accentua perspectiva, în timp ce un teleobiectiv, având o distanță focală lungă, va diminua perspectiva.
Perspectiva poate fi influențată de mai multe elemente, printre care: obiectivul aparatului foto, volum și forme, tonuri și culori etc.
Atunci când liniile paralele ale unui drum sau ale căii ferate par să se unească, avem o perspectivă liniară, adâncă. Sau cazul copacilor de pe marginea șoselelor, care deși au aceeași dimensiune, par din ce în ce mai mici. Acesta este efectul perspectivei liniare, sugerând ideea de adâncime, depărtare.
Clădirile sunt supuse aceluiași efect ca și liniile de cale ferată ale căror paralele par să se intersecteze. Acest efect se numește convergența verticalelor. Uneori efectul poate fi interesant, alteori nu ni-l dorim, dar este inevitabil de multe ori. Mai ales dacă punctul de stație (locul în care este plasat fotograful în momentul în care face o fotografie) este la nivelul solului.
Obiectele mai apropiate par mai mari iar cele depărtate par mai mici. De asemenea, tonurile deschise sunt mau ușoare și dau senzația de apropiere. Tonurile mai închise, mai grele, dau senzația de depărtare. Similar în cazul culorilor.
Lumina nedifuză accentuează perspectiva, în timp ce iluminarea frontală, difuză și fără umbre, va diminua perspectiva.
Text: Foto4all, ebook „De la poze la fotografii”
Fotografii de: Dorin Bofan, Cristina Țintă, Horia Bogdan, Mirela Momanu și Dragoș Ioneanu
Etichetă:compozitie, perpectiva