Fotografia cu super-zoom: fotografia sport
Acum doua saptamani am iesit cu baiatul meu Cristian la plimbare cu bicicletele in parcul Herastrau. Intamplarea a facut sa ma intalnesc cu Ela, o fosta colega de facultate si prietena buna, care si ea iesise la plimbare cu baiatul ei. Am lasat copii sa se joace, iar noi ne-am asezat la vorba pe o banca din apropiere.
Am un respect deosebit pentru ea, este tipul de femeie voluntara, rationala, dominatoare, mereu in concurenta cu barbatii. Pe cat este de frumoasa, pe atat este de detestabila ca iubita.
‘Ai fost vreodata pe stadion la un meci de fotbal?’
‘De multe ori, cand eram mic mergeam pe Dinamo, ne lasau jandarmii sa intram pe la portile secundare. Mai tarziu, cand am mai crescut, a trebuit sa sar gardurile, alergat de aceeasi jandarmi. In ultima vreme am fost mai rar, doar la meciurile importante de pe National.’
‘Inseamna ca l-ai simtit, cum este?’
‘Ce, stadionul?’
‘Nu, Egregor-ul!’ A citit nedumerirea pe fata mea, si a continuat. ‘Este o entitate psihica nascuta din subconstientul colectiv al unui grup de oameni care gandesc, simt si se manifesta identic, animati de acelasi scop. Egregorul nascut pe stadion trebuie sa aiba o energie teribila. L-ai simtit?’
‘Aha, am simtit delirul, agonia, dezamagirea, extazul, implinirea pulsand in aer, de parca ar avea o existenta independenta. Am experimentat VALUL, cand oamenii se ridica cu mainile in sus intr-o sincronizare perfecta.’
‘Aceasta-i Egregorul tau, il poti vedea pulsand intr-o miscare hipnotica deasupra arenei.’
‘Mi-ar placea sa vad si eu, dar nu cred ca o sa merg vreodata singura,’ si mi-a zambit cu inteles …
Agonie si Extaz
…si inapoi la agonie in cazul echipei nationale de fotbal. Orice eveniment sportiv, indiferent de nivelul competitiei, trezeste sentimente din cele mai diverse, de la iubire neconditionata la ura fara margini, de la spirit de camaraderie la cele mai abjecte gesturi si strigaturi, atat in tribune, dar si pe stadion. Iar in mijlocul acestui iures se afla fotograful de sport, care priveste concentrat prin teleobiectiv si scrie meticulos cu aratatorul istorie pe cardul de memorie. Rolul lui este sa surprinda momentele cheie ale evenimentului, emotia victoriei dar si deziluzia infrangerii. Oricare ii poate aduce cadrul de prima pagina ravnit.
Daca ai incercat pana acum sa fotografiezi un eveniment sportiv probabil ai constatat ca nu este chiar asa usor cum pare la prima vedere. Cu siguranta te-ai lovit de limitarile fizice ale aparatului foto sau ale obiectivului si te-ai gandit ca succesul fotografilor profesionisti este sustinut de cel mai bun echipament. Insa, acesta nu este altceva decat o interfata mecanica intre ochi, minte si deget.
Daca simti totusi ca unealta este o piedica in calea exprimarii tale artistice, va trebui sa investesti intr-un aparat foto DSLR. Nu are rost sa intru in detalii, bugetul, cunostintele tehnice si nu in cele din urma preferinta unei anume marci vor identifica aparatul ideal.
Ti-ai cumparat aparatul foto mult dorit, esti in extaz?
Hai sa vorbim despre obiective foto! Nu-i asa ca aparatul tau foto a venit la pachet cu un obiectiv 18-55mm? Este fara discutie o bijuterie a tehnicii, creata pe calculator si asamblata ireprosabil in cele mai moderne fabrici din China. Pot sa te asigur, departe de a fi ipocrit, ca din punct de vedere al calitatii optice nu este o diferenta majora intre obiectivele foto de kit si cele profesionale. Cele din urma sunt insa construite din materiale mai rezistente la uzura, sunt impermeabile si rezistente la praf. Sunt mai scumpe si pentru ca sunt mai luminoase si mai rapide in gasirea focusului.
Distanta focala sau gradul de magnificare al unei astfel de lentile de kit nu este foarte mare, dar unghiul larg de cuprindere este ideal pentru o fotografie de grup cu intreaga echipa sau un cadru general cu o mare parte din stadion sau sala de sport. Sunt fotografii care vor contribui la crearea unei imagini complete asupra evenimentului sportiv. Insa, din pacate, pentru a intra in detaliu iti va trebui cu siguranta si un teleobiectiv.
Pentru fotografii amatori alegerile sunt numeroase. Nikon, Canon sau Sony pun la dispozitie distante focale intre 55-200mm, 55-300mm, 70-300mm, 75-300mm. N-ar fi o idee rea sa alegi un model cu stabilizare de imagine, vei obtine cu consecventa imagini nemiscate, la timpi de expunere mai lungi de 1/DF s (DF=distanta focala efectiva). Cu alte cuvinte daca fotografiezi cu un obiectiv de 400mm trebuie sa ai un timp de expunere de 1/400s sau mai scurt. Contra unui pret mai mic, poti cumpara obiective foto similare de la Sigma, Tamron sau Tokina, fara sa faci un compromis major la calitatea optica sau a fabricatiei.
Ochiul fotografului in fotografia sport
Daca esti totusi curios ce se afla in geanta fotografului freelancer profesionist de sport iti spun eu. Economiile lui de-o viata! Din acest motiv nu te sfatuiesc sa arunci un ochi inauntru, s-ar putea sa-l pierzi.
Pentru cadrele de ansamblu cel mai folosit ramane obiectivul foto 24-70mm, ajutat cateodata de un 14mm fix sau un obiectiv fisheye.
Teleobiectivul cu zoom 70-200mm cu stabilizare sau mai vechiul 80-200mm sunt responsabile pentru tot ce se intampla pe o raza de actiune moderata, cum ar fi momentele incinse din apropierea portii de fotbal sau pentru a prinde un portret intreg cu fiecare jucator la deschiderea meciului. Zoom-ul este esential avand in vedere ca deplasarea fotografului de cele mai multe ori nu este posibila. Diafragma deschisa f/2.8 permite un timp de expunere cat mai scurt posibil in lumina slaba. Pentru un buget mai mic exista versiuni de obiective foto cu diafragma f/4, cu sau fara stabilizare, insa pierderea de luminozitate va dubla timpul de expunere sau valoarea ISO in aceleasi conditii de iluminare.
Pentru raza lunga de actiune, o alegere populara in randul profesionistilor este obiectivul foto fix de 400mm f/2.8 sau chiar 600mm f/4, pentru un meci de fotbal. Supertele-urile te aduc mai aproape de actiune, iar folosite la diafragma maxim deschisa, separa foarte bine subiectul de fundal. Desigur ca bugetul alocat echipamentului foto devine din acest moment o problema de familie.
Din motive ce tin de cost, dar si de greutatea echipamentului, unii fotografi opteaza pentru 300mm f/2.8 in combinatie cu un teleconvertor. Alegerea vine totusi cu neajunsuri, obiectivul nu va mai fi la fel de sharp, de rapid si de luminos. Spre exemplu, diafragma maxima f/2.8 in combinatie cu un teleconvertor 1.4x va deveni f/4, iar in combinatie cu un 2x va deveni f/5.6.
Desi exista, teleconvertorul 3x nu este o alegere fericita deoarece face imposibila focalizarea automata si compromite calitatea optica a obiectivului.
In principiu, obiectivele trebuie alese in functie de sportul fotografiat, de cat de mult te poti apropia de actiune si de genul de fotografie pe care il doresti. Insa daca bugetul de care poti dispune, fara a-ti pune viata in pericol sau sotia in cap, nu iti permite sa cumperi cel mai bun echipament, nu trebuie sa fii descurajat. Viziunea este mult mai importanta decat tehnica de care dispui. Aparatura profesionala nu te transforma intr-un fotograf mai bun, ci doar iti face fotografiile mai sharp.
Categoria: Parinti cu copii sportivi
Cand ai de dat bani pe echipament, deplasari, cantonamente si tabere de pregatire ai tendinta sa treci toate celelalte investitii in plan secundar. Poate nu ar trebui insa sa facem rabat la amintiri. Copiii cresc, campionatul de juniori se castiga o singura data iar instantaneele devin nepretuite odata cu trecerea timpului.
Prima alegere ar trebuie sa fie un aparat cu zoom. Exista cateva modele de mirrorless compacte si foarte performante care asigura specificatiile necesare fotografiei de sport.
Campionul este Sony a6300 cu 18-105mm – este un aparat foto mirrorless cu obiective interschimbabile, robust, elegant si compact, care se adreseaza deopotriva fotografilor amatori cat si fotografilor profesionisti care nu vor sa transporte un aparat mare si greu.
O alta alegere inspirata ar putea fi Olympus OM-D E-M10 Mark II – Olympus OM-D E-M10 Mark II este unul dintre cele mai avansate aparate foto mirrorless si pune la dispozitia fotografilor o selectie imbatabila de functii foto si video intr-un corp complet metalic dar in acelasi timp usor si ergonomic.
Camera mirorrless Olympus OM-D E-M10 Mark II vine cu o tehnologie de stabilizare a imaginii pe 5-axe ce asigura obtinerea unor imagini perfecte chiar si in conditii de slaba iluminare, vizor electronic OLED cu 2.36 m puncte pentru compozitia ultra clara a intregului subiect si capabilitatea de a inregistra filme in mod 4K Time Lapse.
Etichetă:super zoom
4 comentarii
Un articol foarte bun si interesant.Vreau sa imi cumpar o camera compacta si am restrans variantele la doua modele: Sony HX50 si Canon SX700 HS, mai departe nu imi pot da seama care este varianta mai buna…daca ma poate ajuta cineva as aprecia foarte mult.
Multumesc.
un articol foarte bun, singurul lucru cu care, eu unul, nu sunt de acord, este urmatoarea fraza: "Pot sa te asigur, departe de a fi ipocrit, ca din punct de vedere al calitatii optice nu este o diferenta majora intre obiectivele foto de kit si cele profesionale;"
Ambele aparate joaca in aceeasi liga, cu mici avantaje si de o parte si de alta. Sony are obiectivul putin mai wide (24mm fata de 25), senzor cu mai multi pixeli, are patina pt flash extern, gps integrat, hdr direct din camera, mod panorama direct din camera. Pe de alta parte Canon-ul are obiectivul putin mai luminos (f/3.2 fata de f/3.5) si are jack pt microfon extern. Insa toate aceste mici diferente au putina relevanta in teren. Aici ne intereseaza in primul rand calitatea optica a obiectivului. Un review foarte bun gasiti aici, inclusiv o comparatie cu panasonicul tz60 (care din punctul meu de vedere nu este un competitor pe masura): http://www.cameralabs.com/reviews/Canon_PowerShot_SX700_HS/outdoor_resolution.shtml
Parerea mea este ca Sony-ul aplica un filtru de sharp prea agresiv, fotografiile fiind un pic pixelate. Canon-ul desi nu pare la fel de sharp are totusi contrast si putere de separare a detaliilor putin mai bune. Un verdict in favoarea uneia dintre cele doua camere este greu de dat, cred ca pana la urma alegerea se va baza mai degraba pe preferinta de brand decat pe un avantaj clar al unei camere asupra celeilalte. O idee buna ar fi sa veniti la magazinul nostru si sa faceti o comparatie cu propriile simturi. Toate cele bune
Multumesc pentru aprecieri. Ca posesor de aparatura foto profesionala, desigur ca sunt constient de diferentele dintre un obiectiv de kit si unul profesional. Insa, obiectivul de kit ofera utilizatorului obisnuit imagini cu o claritate buna si aberatii optice si cromatice nesemnificative, pentru un pret de 10 ori mai mic decat al unui obiectiv similar ca distanta focala din gama pro. Comparand rezultatele testelor de rezolutie, vestitele curbe MTF, sigur ca vom vedea diferente substantiale, insa apreciind subiectiv fotografiile facute cu obiectivul de kit sau cu unul pro nu claritatea imaginii ne va deranja cel mai mult.