Lumina în fotografia de stradă
Diferența dintre o fotografie mediocră și una extraordinara, poate fi dată, în cele mai multe dintre cazuri, de modul cum utilizăm lumina. În fotografia de stradă fotograful nu prea poate controla cantitatea, intesitatea și durata luminii, necesare pentru crearea unui cadru, se poate folosi însă cu brio de acestea pentru a obține imagini de impact. Lumină este cea care ne redă forma și culoarea subiectului fotografiat, sau uneori chiar atmosfera întregii imagini.
Când realizați fotografii, acordați atenție calității luminii existente, dar și modelelor/urmelor lăsate de umbre.Vă puteți folosi de lumină pentru a evidenția subiectul principal, pentru a crea modele sau a scoate în evidență ritmul ori pentru a accentua anumite texturi, a da contrast, strălucire sau căldură.
Indicat ar fi să realizați și să testați fotografia de stradă în diferite tipuri de lumină, de la cea de dimineața devreme, din mijlocul zilei, pe timp de ceață etc. până aproape de înserat.
Nu există un tip de lumină „corectă” în fotografia de stradă. Fiecare tip de lumină are propriile calități și trebuie testate pentru a vă da seama de ce se poate obține, ce vă place și ce nu, sau pe ce puteți conta pentru a ajunge la rezultatele dorite.
Dacă fotografii de peisaj se feresc adesea de a fotografia în mijlocul zilei, acest tip de lumină tare, cu contraste foarte puternice, poate fi ideal pentru fotografia de stradă, diferențele dintre zonele luminate și cele aflate în umbră fiind pronunțate, permițând decupaje ale subiectelor umane sau evidențierea anumitor scene.
(c) Mirela Momanu
(c) Mirela Momanu
(c) Cosmin Gârleșteanu
Chiar și lens flare-ul poate da efecte interesante unor fotografii. Lens flare-ul se referă la lumina parazitară nedorită ce apare în obiectiv prin mecanismele de formare a imaginii, datorită reflexiilor interne și dispersiei cauzate de material neomogen al lentilei. Aceste mecanisme diferă de mecanismul dorit de formare a imaginii ce depinde de refracția razelor iamginii. Flare-ul se manifestă în două feluri: ca artefacte vizibile și ca o ceață de-a lungul imaginii. Ceața face ca imaginea să pară ”spălăcită” reducând contrastul și saturația. Artefactele vizibile iau de obicei forma diafragmei și se formează când razele de lumină suferă reflexii în interiorul obiectivului. Cel mai frecvent se produc când se fotografiază către soare sau o sursă puternică de lumină și sunt reduse utilizând parasolarul.
De asemenea, e important să fiți atenți la poziționarea soarelui în corelare cu ceea ce fotografiați. Soarele se află în fața voastră? În spate? În lateral? Și cât de sus pe cer? Diferențele de iluminare și rezultatele finale ce vor fi obținute sunt mult diferite în funcție de aceste aspecte.
Ați auzit sau veți auzi cu siguranță sfatul de a nu fotografia direct înspre Soare un subiect. Însă în anumite circumstanțe, acel aspect încețoșat, neclar, poate fi foarte interesant.
Provocarea în fotografia de stradă, dincolo de subiecții umani cu stările lor, ține și de faptul că lumina se schimbă în mod constant și trebuie să te pliezi repede pe diferite situații sau să identifici oportunitățile bune de fotografiat, astfel încât imaginea finală să fie și corect expusă și de efect.
Postprocesarea poate ajuta și ea, însă nimic nu va compensa pentru o imagine prost expusă.
În funcție de echipament, și fotografiile realizate noaptea, spre exemplu folosindu-vă de lumina din vitrinele magazinelor sau de cea a unui stâlp de iluminare pot duce la rezultate de efect. Un portret sau o scenă capturată în astfel de lumină poate da o stare aparte cadrului final.
Dacă aveți un aparat foto care se descurcă bine la capitolul valori ISO ridicate, puteți încerca și astfel de exerciții.
Și în stațiile de metrou sau în anumite pasaje puteți încerca astfel de imagini, prilej de a exersa totodată și expunerile cu timp mai lung, care crează acele efecte fantomatice în fotografia de stradă.
Există și fotografi care se folosesc de lumina blițului pentru cadrele de stradă. Deși acest stil de fotografiere nu este pe placul tuturor, unii considerându-l puțin cam invaziv, merită avut în vedere. Rezultatele finale pot fi destul de spectaculoase, așa cum veți vedea în exemplele împrumutate de la fotografa si prietena nostra Andrea Torrei.
EXEMPLE de cum putem folosi lumina în avantajul nostru:
- Iluminare directă (soarele în spatele vostru) – o multitudine de detalii pe subiectele și momentele captate
(c) Cristina Țintă
(c) Cristina Țintă
(c) Cristina Țintă
(c) Cristina Țintă
- Lumina în contre-jour (soarele în fața voastră)– obținerea siluetelor interesante, a contururilor etc.
(c) Cosmin Gârleșteanu
(c) Cristina Țintă
(c) Cristina Țintă
(c) Cristina Țintă
(c) Cristina Țintă
- Folosirea zonelor de lumină/umbră și iluminarea laterală
(c) Cosmin Gârleșteanu
(c) Cristina Țintă
(c) Cristina Țintă
(c) Cristina Țintă
(c) Wan Zuharuddin
- Lumina “calda” a dimineții sau a asfințitului
(c) Cosmin Gârleșteanu
(c) Cosmin Gârleșteanu
(c) Cosmin Gârleșteanu
(c) Cosmin Gârleșteanu
(c) Cristina Țintă
- Lumina difuză a zilelor înnorate și ploioase– detalii uniforme
(c) Cristina Țintă
(c) Cristina Țintă
- Lumina scăzută, cadre de noapte și de interior
(c) Mirela Momanu
(c) Cristina Țintă
(c) Cristina Țintă
(c) Cristina Țintă
(c) Cristina Țintă
Un articol oferit de Asociația Exposure.
Fotografii: Mirela Momanu, Cosmin Gârleșteanu, Cristina Țintă și W. Zuharuddin.
S-ar putea să te intereseze și:
Etichetă:exemple foto, fotografia de strada, lumina, sfaturi foto, tutorial
1 comentariu
Like!