Filtrul de polarizare
Cele mai recomandate si totodata cele mai folosite filtre in fotografie, polarizoarele circulare constituie accesorii practic obligatorii in fotografia de peisaj dar si in fotografia de tip general; de cate ori nu ati fi dorit ca fotografiile dumneavoastra sa aiba mai mult contrast, culorile sa fie mai vii, cerul mai albastru sau norii mai accentuati? De multe ori, modul in care lumina este reflectata de anumite suprafete, cum ar fi apa, ferestrele sau roua influenteaza in mod negativ atat culorile cat si contrastul scenei in ansamblu. Pentru eliminarea acestor inconveniente exista o solutie imediata si cu efecte majore: filtrele de polarizare circulara.
Odata cu fotografia digitala , au aparut, se imbunatatesc si se dezvolta si metode alternative de simulare a diferitelor tipuri de filtre existente pe piata. Programe mai mult sau mai putin complexe reproduc efectul acestor filtre, in asa fel incat, in unele cazuri rezultatul poate fi chiar surprinzator de aproape de realitate. Dar nu toate filtrele pot fi inlocuite prin software si nu toate efectele acestor filtre asupra fotografiei pot fi anticipate. Un caz in care acest tip de simulare este inca departe de a fi implementat cu succes, daca nu chiar imposibil, este cel al filtrelor de polarizare circulara. Este vorba de filtrele care impiedica partial un anume tip de lumina sa ajunga la senzor, si anume lumina polarizata circular; pe scurt, reflexiile de pe anumite suprafete sau din straturile superioare ale atmosferei sunt blocate iar fotografia obtinuta este una cu mai mult contrast, culori mai bogate, cer mai albastru cu nori mai bine evidentiati sau apa mai clara.
In fotografia de peisaj, un filtru de polarizare este absolut necesar pentru obtinerea unor imagini mai bune. Este un accesoriu care n-ar trebui sa lipseasca din trusa niciunui fotograf, cu atat mai mult cu cat tehnologia actuala permite obtinerea unor filtre de polarizare care elimina toate inconvenientele teoretice ale folosirii lor: probleme de focalizare si de expunere, vignetarea fortata sau dificultatea in exploatare.
In natura, lumina polarizata este neuniforma. Aceasta este maxima in unghi de aproximativ 90 de grade fata de soare si aproape inexistenta la 180 de grade fata de acesta; de aceea si efectul filtrului este cel mai vizibl daca fotografia este facuta tinandu-se cont de aceste date. Toate suprafetele nemetalice reflecta lumina polarizata care poate fi eliminata sau nu, dupa dorinta fotografului, prin rotirea filtrului de polarizare iar efectul este direct vizibil in vizor, inca inainte de declansare.
Rezultatele folosirii unui asfel de filtru sunt variate, previzibile si interesante iar singurul inconvenient este faptul ca acesta opreste si o anume cantitate de lumina, ceea ce inseamna ca timpul de expunere va fi mai mare cu pana la 1, 1+1/3 ev dar, in cazul unor filtre mai performante, pierderea la expunere poate sa ajunga chiar si la 1/3 ev, ceea ce este, in cele mai multe cazuri, neglijabil.
Comparate cu acest mic neajuns, avantajele folosirii filtrului de polarizare circulara sunt imense. Se va obtine in primul rand un cer de un albastru mai saturat si mai intens, mai contrastant cu restul elementelor din cadru si cu norii, efectul mergand pana acolo incat, la altitudini mari acest albastru sa fie inchis pana la nunate care se pot confunda cu negrul. Prin eliminarea reflexiilor, apa sau alte elemente, cum ar fi sticla, pot fi facute mai transparente sau mai reflexive atat in functie de rotirea filtrului dar si de unghiul de fotografiere. Cu cat unghiul de fotografiere este mai mare cu atat efectul de reducere este mai pregnant, ajungandu-se pana la eliminarea totala a reflexiilor. Contrastul general fotografiei va fi imbunatatit iar culorile vor fi mai saturate si mai bogate. In principiu, tot ceea ce poate influenta negativ o fotografie prin reflexii nedorite, cum ar fi de exemplu cele date de micile picaturi de apa din atmosfera sau de pe frunze sau de geamurile unei cladiri, pot fi eliminate.
Modul de folosire al acestui tip de filtre este extrem de simplu: prin rotirea acestora pana la obtinerea efectului dorit. Daca elementul frontal al obiectivului pe care filtrul este montat se roteste in timpul focalizarii, atunci ajustarea filtrului se va face dupa focalizare. Prin folosirea , pe obiectivele superangulare, a filtrelor subtiri sau ultrasubtiri, vignetarea nu va mai fi o problema. Nici expunerea si nici punctul de punere la punct nu vor fi influentate, deci filtrul poate sa ramana montat pe obiectiv practic in permanenta. Pierderea in rezolutie este total nesemnificativa sau chiar inexistenta, daca se vor alege filtre de inalta calitate.
Alegerea unui filtru de polarizare este de asemenea importanta. Un pret mai mare inseamna si o calitate mai buna, in termeni de vignetare, absorbtie de lumina si efect. Insa efortul financiar va fi compensat cu siguranta prin obtinerea unor fotografii de inalta calitate.
articol realizat de Bogdan Panait
Etichetă:filtre, peisaj, polarizare
4 comentarii
din pacate acest articol nu spune mare lucru despre filtrele de polarizare si minunile care le pot face iar din pozele demonstrative care sunt postate in acest articol nu arata nici una cu adevarat ce poate sa faca un filtru de polarizare circular … aceste poze puteau fi facute foarte bine si cu un filtru nd …
Eu zic sa te mai documentezi inainte sa lasi comenturi de genul acesta.Filtrul ND este cu totul alta mancare de peste.ND iti prelungeste timpul de expunere,dar nu schimba contrast,nu scoate reflexiile,etc cum face polarizarea circulara.Intradevar si filtrul de polarizare iti prelungeste timpul de expunere,dar nu in asa masura cum o face un filtru ND.Sunt doua chestii total diferite.
frumos este la craiova!!!
cinstit sunt de parerea lui marian, sau nu folosesti cum trebuie filtrul. se observa doar diferente usoare de nuanta dar relexiile sunt parca mai accentuata.